Gazdasági hírek

7 százalékkal esik vissza a háztartások fogyasztása
2009. december 8.
FN.hu, MTI
Várhatóan a karácsonyi szezon sem tudja ellensúlyozni a kereskedelem év közben elszenvedett veszteségeit, s így éves szinten mintegy 7 százalékkal esik vissza a háztartások fogyasztása 2008-hoz képest - közölte a GfK Hungária kedden.
A háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez.

 

A GfK szerint az elmúlt félév az úgynevezett trading down, azaz az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás jegyében telt el. Ez azonban nemcsak a kiskereskedelmi szektorra érvényes, hanem az egész magyar gazdaságra.

 

A GfK Hungária elemzői szerint a vásárlók először a megvásárolt áruk mennyiségéből adtak le, miközben a minőséget próbálták megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek irányába fordulni.

 

A közlemény szerint a háztartások fogyasztási szokásai olyan mértékben visszarendeződtek, hogy egy modern fogyasztási szerkezet csak 10-15 éves távlatban alakulhat ki Magyarországon.

 

A felmérés alapján ismét az évezred eleji szinten van az élelmiszer teljes fogyasztáson belüli aránya, s a minőségi élethez tartozó kiadások is tovább csökkentek egy viszonylag alacsony szintről. A szabadidővel kapcsolatos kiadások, vagy a mobilitásra fordított összegek apadása szintén nem jó jel a GfK szerint a fogyasztási ipar számára.

Adatkezelési tájékoztató