A benzin ára 14 forinttal, a gázolajé 9 forinttal ugrik följebb a januári adóváltozások miatt (a ténylegesen bekövetkező árváltozásokat természetesen fölfelé, s lefelé is módosíthatják az aktuális piaci folyamatok). Fél év leforgás alatt már másodszor emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, a júliusi adóváltozás azonban csak „bemelegítés” volt a januárihoz képest.
Az uniós országokkal összevetve a magyar jövedéki adó szintje eddig sem volt kifejezetten alacsonynak tekinthető (a táblázat a 2009 júliusi állapotot mutatja euróban a 2008. október elsejei árfolyamon). ![]() ![]() Forrás: Európai Bizottság, Excise Duty Tables adó - a pontos számok
Az ólommentes benzin jövedéki adója január elsején 109-ről 120 forintra nő literenként. A jövedéki adó áfaalapot is képez, így a növekmény 11 * 1,25 = 13,75, kerekítve 14 forint. Az üzemanyagok árát alapvetően két főtényező határozza meg: a kereslet és a kínálat viszonya, s a dollár/forint árfolyam – magyarázta a szakértő. Kiss Péter változékony, de tendenciájában növekvő olajárra számít Ha a kereslet nő, nő az ár is, márpedig mindkettő emelkedik. Kína ugyanis a válság ellenére is képes fokozni az ipari termelését a belső fogyasztás serkentésével, ami magával hozza a kőolaj iránti éhséget. Mindemellett a világ más országaiban is a kilábalás jelei látszanak, s a magukra találó gazdaságok ugyancsak az olaj iránti igényt bővítik. ártényezők - röviden
1. Adótartalom. A dollár/forint árfolyam várható alakulása is az áremelkedés kockázatát rejti magában, a közelgő választások a forint gyengülésének veszélyét vetítik előre – tette hozzá a szakértő. A szakember szerint az üzemanyagok hazai jelentős áremelkedése érinti majd a jelenlegi „benzin-bevásárlóturizmus” viszonyait. Hazánk s a környező országok között egyébként már most is jelentősek a különbségek (ennek oka főként az eltérő adótartalom), ami különösen Ukrajna esetében szembetűnő, ám a lehetőséggel – értelemszerűen - csak a határ mentén élő honfitársaink képesek élni. így áraz a mol
A Mol, a hazai piacon domináns üzemanyag-nagykereskedő nem teszi publikussá, átláthatóvá a nagykereskedelmi árazását, ugyanakkor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy korábbi vizsgálata nyomán sejthető, milyen elvek mentén alakítja ki azt. Az árazási elv érdekessége, hogy a Mol nem saját költségeiből indul ki, hanem lehetséges konkurenseiéből. |