Vége a cégautókultusznak?
2010. március 17.
D.P.
Nagyon sok vállalat már korábban visszavett a céges autók osztogatásában és használatukat is drasztikusan visszafogta. A válsághoz most még a magas üzemanyag árak is társultak.
A tavalyi év nem csak a magánautó eladásokat tizedelte meg, de a céges vásárlások is jócskán visszaestek. Míg a teljes forgalom 70 százalékkal, addig a céges vásárlások 48 százalékkal csökkentek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint.

A tavalyi év valóban pihenőévnek tekinthető – mondja Zs. Nagy István a KBC Autolease üzletág igazgatója. A két piac teljesen elvált egymástól, míg a magán vásárlók szinte teljesen eltűntek addig a cégnél a helyzet nem ennyire rossz. Sokan így is elhalasztották autócseréiket, azonban nem várhatnak tovább. A sokat, 180-200 ezer kilométert futott autóknak ugyanis irreálisan megnőnek a fenntartási költségei. Akár 50 százalékkal is nagyobb lehet a költség, nem érdemes tovább várni a cserével. Ennek nyomait érzékelik is a piaci szereplők, láthatóan felpezsdült a piac. A vállalkozások ugyanakkor növekvő érdeklődést mutatnak a kisebb fogyasztású benzines vagy a dízel meghajtású gépjárművek iránt. Korábban a 2000 ccm teljesítmény alatt ritkán vettek céges autót, ma már gyakori, hogy 1300-1400 ccm hengerűrtartalmú autókra is ajánlatot kérnek.

Azt is látni, hogy nem csak a keresett modellek típusa változott, hanem a céges autókhoz kötődő szemlélet is. A válságban a cégek nem feltétlen biztosítanak a fontos pozíciókban lévő, de háttérembereiknek is cégautókat, mint azt korábban tették, szigorúan csak a „piacszerzők” gépkocsi használatát támogatják.

A mostani rekordmagas üzemanyagárak is új kényszerintézkedéseket szülnek. Egy évvel ezelőtt a benzin átlagára 255, a gázolajé 250 forint volt ma átlagosan 330 illetve 303 forintért tankolhatunk, és az előrejelzések szerint nyáron akár 350 forintos benzinnel is számolni kell. A kis cégek ilyen esetekben gyorsan reagálnak, gyakran drasztikusan, de nem feltételen megfontoltan - mondja Zs. Nagy István. A helyzet 22 csapdája, ha leállítják a kocsit spórolnak, viszont elveszthetik a piacaikat.

Mindenképpen igaz ugyanakkor, hogy a cégek, így a KBC Autolease ügyfélkörének 25-30 százaléka is, már a benzinár emelkedés előtt véghezvitt valamilyen korlátozást. Jellemzően a céges kocsik magánhasználatát korlátozták a leginkább. A cégek, számításaik szerint így mintegy 10-15 százalékot tudnak megspórolni egy járművön. Vannak azonban ésszerű korlátai az ilyen típusú költségvisszafogásnak, hiszen egy idő után a működést kockáztathatja, ha egy-egy munkatárs bizonyos kilométerhatár felett nem használhatja a céges autót. Sokan a hosszabb távon is költségcsökkentést eredményező lépések mellett döntöttek: alaposabban átgondolják, milyen autótípusokat szerezzenek be, és élnek a központi üzemanyag beszerzés, a benzinkártya adta lehetőségekkel, ami sok előnyt nyújt az üzemanyag költségeinek alacsonyabban tartásához.

Adatkezelési tájékoztató