A Capgemini nevű gazdaságkutató cég világjelentése szerint Magyarországon közel tízezer dollármilliomos él. Bár a kormány 35 százalékos luxusadót tervez, a Heti Válasz szerint a gazdagok megadóztatása inkább szimbolikus jelentőségű, jelentős bevétel nem remélhető tőle. A lap szerint a vagyonosak egy részét különös garasoskodás jellemzi, a honi burzsoázia egyik státuszszimbólumának tekintett balatoni luxusvitorlások például jórészt nem is magyar színekben hajóznak, nincs magyarországi lajstromszámuk. A gazdagok külön vagyonkezelő cégeket hoznak létre, papíron bérbe adják a hajóikat, villáikat, mert így a fenntartási költségek egy részét leírhatják az adóból. Egy nagyobb vitorlás birtoklása akár több millió forintba is kerülhet évente, a gigadarabok nem férnek be a magyar tenger szolidabb hajókra tervezett kikötőibe, ezért kénytelenek keresztbe beállni, akár 2-3 „parkolóhelyet" is elfoglalva. Márpedig ezek bérleti díja egyenként 500 ezer és egymillió forint között van a legelegánsabb kikötőkben. A gazdagok adóztatását nehezíti, hogy a luxustermékek nagy részét nem is ők, hanem a középosztály fogyasztja. Az illatszerek és a luxusbőráruk között is lenne mit keresnie az államnak, ám sehol a világon nem találták még ki, hogyan lehet az egyik retikülre vagy üvegcsére magasabb adót kiróni, mint a másikra. A legkézenfekvőbb adózási célpontnak a drága autók tűnnek, tavaly az eladott új kocsik több mint harmada legalább felső középkategóriás (tehát Vokswagen Passat, Toyota Avensis vagy ennél menőbb járgány), sportkocsi vagy terepjáró volt. Ám a legkönnyebben egy ilyen adó elől menekülhetnek az autótulajdonosok, a budai oldalon már így is annyi a német és belga rendszámú kabrió és sportautó, mintha sajátos invázió érte volna el hazánkat – olvasható a Heti Válaszban. Forrás: Heti Válasz |