Zűrös év vár az önkormányzatokra – Gond lehet a könyveléssel
2013. október 08.
Az új számviteli szabályokat a régi informatikai rendszerben kellene lekönyvelni. Ez azonban a múltat idéző DOS-alapú programoknak feladhatja a leckét.

2014-től átszabják az államháztartási számviteli rendszert. A váltás gondot okozhat azoknak az önkormányzatoknak és központi költségvetési szerveknek, amelyek eddig elavult informatikai programokkal könyveltek, és most az ingyenes központi rendszerre várnak. Az állami ASP-projekt országos elindítása ugyanis több évre elhúzódhat.

„Az államháztartási szerveket – így az önkormányzatokat is – érintő könyvelési és beszámolási változásokat az államháztartás számviteléről szóló 4/2013 (I.11) kormányrendelet (az új ÁHSZ) írja elő. Mára már majdnem biztos, hogy 3 hónap múlva már mindenkinek a cseppet sem egyszerű és merőben új szemléletet igénylő szisztéma szerint kell dolgoznia" – mondta az FN24-nek Miklósy Miklós, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt. vállalatirányítási rendszerek üzletágának vezetője.

Üzleti tippek

Képzés: A Saldo az államháztartási rendszer várható 2014-es átalakulásáról intenzív tanfolyamot indít decemberben.

Kiadvány: Az előzetes jövő évi államháztartási számlakerettükörről itt olvashat további információkat.

Szoftver: A Saldo folyamatosan ingyenes szoftverbemutatót tart az érdeklődők számára, akár az érdeklődő önkormányzatoknál is. További részletekért kattintson ide!

Az új számviteli rendszerhez a korábbi tervek szerint egy ingyenes központi IT-megoldást is biztosítana az állam. A központi rendszer használata önkéntes. A tervezett ASP-projektben (Application Service Providing – alkalmazás-szolgáltatás) az állam informatikai szolgáltatóközpontokat hozna létre, és a központi szervereket, programokat az önkormányzatok interneten keresztül, felhőalapon tudnák elérni.

A Saldo szakértője elmondta: jelenleg csak az ASP-projekt kísérleti stádiumára áll rendelkezésre uniós forrás. Ez alapján egy évvel a számviteli változások után, 2015-ben a közép-magyarországi régióban 20-30 önkormányzatnál kísérleti jelleggel vezetnék be a szolgáltatást. Az országos rendszer a legoptimálisabb esetben is csak 2016-ban indulhat, de ez elhúzódhat akár 2017-2018-ig is. Az országos kiépítéshez ugyanis további uniós forrás szükséges.


Fotó: Neményi Márton

Elavult DOS-rendszerek a hivataloknál

A Saldo tanácsadó cég tapasztalatai szerint a kisebb önkormányzatokból létrejött közös hivatalokban a Magyar Államkincstár ingyenes, DOS-alapú programjait használják a főkönyvi könyvelésre és a beszámolókészítésre. Gyakran emellett más, szigetszerűen működő, önálló programokkal is dolgoznak. „Ezek az IT-megoldások meglehetősen régiek, a 15-20 évvel ezelőtti technikának felelnek meg. Többnyire nincsenek integrálva, nincs közöttük, illetve az Excellel és az internettel adatkapcsolat" – sorolta a leggyakoribb problémákat Miklósy Miklós.

Az üzletágvezető elmondta: ezek a rendszerek a 2014-től bevezetendő új számviteli és beszámolási feladatokkal nem, vagy csak még nyögvenyelősebben tudnak majd megbirkózni.

Van olyan szoftvergyártó, amely nem vállalja a jogkövetést

„További változás, hogy az egyszerre könyvelendő költségvetési és pénzügyi szemléletű kontírozás mellett évtizedek után újra él a rovatrend, és megjelenik egy negyedik gyűjtési szempont is, a COFOG. Mindez új algoritmusok beépítését igényli az elavult alkalmazásokba, ami szakmailag aggályos. Ismerünk olyan szoftvergyártó céget, amely nem is vállalja már a 2014-es jogkövetést. A Magyar Államkincstár az ügyfelei megnyugtatására szeptemberben ugyan jelezte a DOS-programok további támogatását, ezzel viszont a modern központi IT-megoldásban bízók utolsó reménye is odalett" – tette hozzá a szakember.

A gördülékeny átmenetben segít a Saldo programja

Most már biztos, hogy hiába számítanak rá a kisebb önkormányzatok, 2014-ben még biztosan nem tudják igénybe venni a központi IT-programot, és 2015-ben is csak töredékük vehet részt a közép-magyarországi kísérleti fázisban. Ahhoz, hogy jövő év januárjától ne legyen fennakadás a könyvelésben, érdemes néhány évre integrált informatikai megoldásokat bérelniük.

A Saldo integrált önkormányzati rendszerét, a Saldo Creator Budget programot az utóbbi években számos helyhatóság vezette be sikeresen, köztük közös hivatalok, valamint a hozzájuk tartozó önkormányzatok és intézményeik.

A programban a jövő januári változások informatikai átvezetését a Saldo biztosítja, ezzel a hivataloknak nincs teendőjük. Ha a helyhatóságoknak nincs forrásuk a teljes beruházásra, akkor a rendszer tervezhető, havidíjas bérlése is lehetséges, de a szolgáltató akár az üzemeltetést is vállalja (ASP-alapú távüzemeltetéssel).

A Creator Budget néhány hét alatt bevezethető, és a Saldo ezt követően is biztosítja a gördülékeny átálláshoz, működtetéshez szükséges informatikai támogatást.

Forrás: FN24

Adatkezelési tájékoztató