Íme, ez lesz az idei karácsony slágerajándéka
2013. október 23.
A netről legszívesebben számítástechnikai, szórakoztató-elektronikai terméket és könyvet rendelünk a karácsonyfa alá. Tavaly a tablet volt az egyik legnépszerűbb ajándék.

A karácsonyi vásárlási lázzal foglalkozott az eNET – Telekom közös, „Jelentés az internetgazdaságról” sorozatának aktuális anyaga. Az is kiderül belőle, mi lehet az idei karácsony slágerajándéka.

A számítástechnikai termékek a legnépszerűbbek

Az elmúlt években a TOP kategóriákban csak minimális átrendeződést tapasztaltak a kutatás készítői: a dobogón a számítástechnikai, a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek végeztek. Azonban míg a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek forgalma fokozatosan növekedett, addig a könyveknél stagnálást észleltek.

A negyedik és az ötödik helyen a játékok és a lakás-felszerelési termékek végeztek, viszont mindkét kategória növekedése túlszárnyalta a dobogósokét. Ez részben amiatt lehet, hogy az internetezők és az online vásárlók között is fokozatosan növekszik a női vásárlók száma és vásárlóereje. Idén a férfi/női vásárlói arány akár a nők javára is billenhet.

A nők formálják a piacot?

A legnagyobb forgalmat bonyolító termékkategóriákon túl vannak feltörekvő szegmensek, amelyek impozáns növekedést produkáltak. Ebbe a csoportba tartoztak a ruházati és a szépségápolási termékek, amelyek ugyan volumenben még elmaradtak a TOP 5 termékkategóriától, de a növekedési potenciáljuk mindenképpen figyelemre méltó.

A ruházati és a szépségápolási termékek iránti kereslet megerősödése pedig szintén arra tal, hogy egyre több nő vásárol a neten. Ezeknek a termékkategóriáknak a népszerűsége várhatóan még tovább fog emelkedni.

Tabletet kapunk karácsonyra?

Akárcsak tavaly, az idei évben is az egyik legnépszerűbb karácsonyi termék a tablet lehet, na meg a már hagyományosan nagy forgalmat generáló nagyfelbontású televíziók és okostelefonok.

A táblagépes kereslet élénkülése a kutatás készítői szerint részben a fogyasztói igények változásának köszönhető. A felhasználók bárhol és bármikor használhatják a tableteket, szemben a kevésbé kényelmes használatot nyújtó laptopokkal.

Csak kipróbálnánk vagy meg is vennénk?

Azt is megvizsgálták, hogy az emberek mennyire hajlandóak kipróbálni, vagy megvásárolni bizonyos „okos” termékeket, például tabletet, okostelefont, okostévét vagy internet-eléréssel rendelkező fényképezőgépet (okoskamerát).

Nem meglepő módon többen voltak azok, akik az egyes eszközöket kipróbálnák, mint azok, akik akár meg is vásárolnák azokat. A két tábor az okostelefonoknál és a tableteknél volt a legközelebb egymáshoz.

Az okostelefonok abból a szempontból kilógtak a többi termék közül, hogy jóval magasabb volt azok aránya, akiknek már volt. Ettől függetlenül nem volt elhanyagolható azok száma sem, akik a jövőben vásárolnának.

Ami a tableteket illeti, a válaszadók 16 százaléka már rendelkezett táblagéppel, 38 százalékuk kipróbálná, minden negyedik megkérdezett pedig meg is vásárolná a készüléket.

Ön örülne, ha tabletet kapna karácsonyra?

A fiatalok tabletet vennének

Nem meglepő, hogy a 18-29 éves korosztály nyilatkozott leginkább úgy (24 százaléknyian), hogy vásárolna is táblagépet. Persze a vásárlási szándék nem feltétlenül jelent tényleges vásárlást. De mindenképpen jelzésértékű, hogy van egy jelentős réteg, amely hajlandóak lenne megvásárolni a terméket.

A hagyományos televíziókhoz képest jóval nagyobb felhasználói élményt nyújtó okostévék is nagy népszerűségnek örvendtek a válaszadók körében: Azonban itt megjegyezik a kutatók, hogy az okostévék megvásárlása feltehetőleg sokkal jobban megterheli a családi kasszát, mint egy tableté, ami már alacsonyabb árkategóriában is elérhető.

Vásárlási szempontból az okoskamerák mozgatták meg legkevésbé a válaszadókat, annak ellenére, hogy a termék iránti kíváncsiság jelen volt. Erre utalt legalábbis az 52 százalékos kipróbálási arány.

Forrás: FN24

Adatkezelési tájékoztató