Ciki, ha a beosztott többet tud, mint a főnök?
2015. augusztus 27.
Teljesen mást várnak el napjaink munkavállalói a vezetőiktől, mint 10-20 éve.

„A mai karrierlehetőségek felfelé meglehetősen beszűkültek, az emberekben ugyanakkor erős a tanulás és az elismerés iránti vágy. Ezek megvalósítása, kiharcolása viszont nem számít könnyű feladatnak – sem anyagi, sem pedig hierarchikus értelemben.

Sokan küzdenek a 'Hogyan tovább?' kérdéssel, hogy mi lesz velük 5-10 év múlva, hogyan tudnak érvényesülni. Ehhez kulcsterület a szociális intelligencia fejlesztése, de az is, hogy az emberek élni tudjanak a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel" – véli Tomori Nóra humánerőforrás-szakértő, karrier- és életvezetési tanácsadó.

Nehéz elismerni, ha valamit nem tudunk

Tudomásul kell vennünk, hogy a hagyományos vertikális szervezetek horizontális hierarchiákká alakulnak a jövőben. Tehát teljesen általánossá válik, hogy a beosztott bizonyos területeken akár tízszer annyit tud, mint a nagyfőnök.

Ez szemléletbeli váltást igényel a menedzsmenttől, amelynek sokkal inkább az lesz a feladata, hogy együttműködésre ösztönző legyen, fogadja el a munkatársakat, tudjon biztatni, dicsérni, elismerni, irányt mutatni. Olyan menedzserekre, igazgatókra van szükség, akik már nem a céges hierarchia szintjeiben gondolkoznak.

„Vezetőként nagyon nehéz elismerni, hogy valamit nem tudunk, viszont ezt az elvárást a XX. század végével magunk mögött kellett volna hagynunk. Lehetetlenség, hogy valaki minden területen otthon legyen, az erre való görcsös törekvés helyett sokkal hatékonyabb az a főnök, aki a jövőbe tekint, inspirál, magával ragadó és valóban összetartja a csapatot. Olyan mértékben változnak a vállalati struktúrák, olyan jelentős a cégek közötti összefonódás és a globalizáció hatásai, hogy az örökös változás közepette már szinte semmi mással, csak a csapat összefogásával lehet a folytonosságot biztosítani" – véli Tomori Nóra.

További jelentős változás, hogy a szociális, illetve érzelmi intelligencia fontossága is egyre inkább előtérbe kerül, és már nem csak az üzleti racionalitás számít a siker kulcsának.

Ha fejlődni szeretne, hogyan induljon el?

„Nyitottság szükséges, és az is, hogy merjük felvállalni magunkat" – tanácsolja röviden a szakértő. Legyen bátorsága arra, hogy saját magát megismerje, tudja, hogy mi az, ami könnyen megy számára, illetve hol vannak nehézségei. Ezek felvállalásával a megoldást is sokkal egyszerűbben meg lehet találni.

A struccpolitika nem kifizetődő

Az hibás stratégiának számít, ha elzárkózik azoktól a területektől, amelyeken úgy érzi, lemaradt vagy csekély a tudása. Ezzel legfeljebb csak elodázza a tennivalókat. „Fontos szem előtt tartani, hogy nem vagyunk egyedül a félelmeinkkel, például másnak is ugyanúgy problémát okoz a felgyorsult világ, a technológiai újítások, a rengeteg információ és a rohamos fejlődés. De azt is látni kell, hogy aki veszi a bátorságot, és elismeri a hiányosságait, az jóval könnyebben megtalálja azt a fórumot vagy közösséget, amely segíteni tud.

Önmagunk fejlesztésénél természetesen lehet tréningekre, képzésekre vagy a coachingra gondolni, de akár sokkal egyszerűbben, a környezetünkből is kaphatunk támogatást, ha kérünk. Például lehet, hogy a barátaink, családtagok vagy éppen az informatikus ismerős tud segíteni" – sorolta a karrier-tanácsadó.

Adatkezelési tájékoztató