Bridge Budapest: vállalkozói mentalitás szempontjából a magyarok több mint fele passzív
2016. május 09.
A negyvenes, nagyvárosi férfiak a legbátrabb és egyben legtájékozottabb vállalkozók.

A Bridge Budapest reprezentatív kutatása szerint, vállalkozói mentalitás szempontjából a magyarok több mint fele passzív és csak 20%-uk tudatos. Ugyanakkor biztató, hogy 3% aktívan is tesz a globális sikerért.

Idén először nemcsak a 20-35 évesekre, hanem a teljes felnőtt magyar népességre reprezentatív felmérést készített a Bridge Budapest egy egyedi módszertan alapján. A Kutatólabor által kidolgozott Bridge Index azt méri, hogy a magyarok hány százaléka cselekvőképes, tudatos és képes globális szinten gondolkodni vállalkozás terén. A modell alkalmas arra, hogy a társadalmat vállalkozói szemlélet alapján strukturálja.

Bridge Budapest = Prezi, Ustream, Logmein

A Bridge Budapest nonprofit egyesületet a legsikeresebb magyar startupok, a Prezi, a Ustream, a Logmein alapították, hogy a fiatalokat a saját példájukkal is arra ösztönözzék, hogy kitartó munkával és némi szerencsével lehet globális sikert elérni Magyarországról.

Eszerint a magyarok 20%-ában felmerült már, hogy vállalkozásba kezdjen, de egyelőre a biztosabb, átlagos jövedelem mellett döntött. Ők  jellemzően az érettségizett, 18-29 év közötti korosztályból tevődnek össze.

A megkérdezettek 17%-ára kifejezetten jellemző a vállalkozói gondolkodásmód és könnyen a vállalkozói útra léphet. Többségében férfiak, diplomával rendelkeznek és alkalmazottként dolgoznak.

A felmérés szerint a magyarok  4%-a már vállalkozik, de nem a startupokéra jellemző globális hozzáállással  és 3% az, aki a legnagyobb tudatossággal és elkötelezettséggel vezeti vállalkozását és nemzetközi piacokra is kívánkozik.

Az idei mérés azt mutatja, leginkább a negyvenes, nagyvárosi férfiak a legbátrabb és egyben legtájékozottabb vállalkozók, ők határozzák meg leginkább az üzleti életet is.  Az elszánt, de még a vállalkozás küszöbén kívül állók is 60%-ban harmincas-negyvenes diplomás férfiak.

Ifjúságkutatás

A felmérés során hagyományos éves ifjúságkutatását is elkészítette a Bridge Budapest. Idén is 20 és 35 év közöttieket kérdezett a jövőképükről, a sikerhez való viszonyukról és a vállalkozói hajlandóságukról. A reprezentatív felmérésből kiderül, továbbra is tízből hat fiatalnak vannak saját üzleti vagy szakmai sikerességre vonatkozó tervei. Az elmúlt évekhez képest valamelyest javult a tendencia az itthonról elért sikerekbe vetett hitben: már csak kicsivel több mint felük gondolja, hogy nehezebb hazánkból érvényesülni, szemben a két évvel ezelőtti 65%-kal.

Bár a 20-35 évesek körében továbbra sem jellemző a vállalkozásindítás, az okok változása mégis reménykeltő:  míg tavaly 30%-uk a biztonságvágy és kockázatkerülés miatt döntött volna az alkalmazotti lét mellett, mára ez a szám majdnem a felére, 18%-ra csökkent. Jelentősen nőtt viszont azok aránya, akik a vállalkozási ismereteiket nem érzik elégségesnek: 19%-uk gondolja úgy, hogy nincs még kellően felkészülve az önálló vállalkozás indítására.

Az elmúlt három évben folyamatosan 40-45% között van azok aránya, akik terveznek külföldi munkavállalást és  62%-ban a pénz motiválja ebben őket. Idénre viszont többen vannak azok, akik biztosan nem lennének hajlandóak végleg elhagyni az országot: a tavalyi 27%-ról 34%-ra nőtt az arányuk.

 

 

 

Adatkezelési tájékoztató