A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a válaszadók markáns véleménye alapján kiemelten fontos lenne hazánkban is – az Európa több országában ma már működő – fióki felkeresés nélkül megvalósítható számlanyitás és bankváltás. A modern online bankolással szemben a magyarok legfontosabb elvárásai közé az online kiszolgáláshoz párosuló alacsony költségek és a magas fokú transzparencia tartoznak. Utóbbi elsődleges megjelenési formája, hogy áttekinthetőek és érthetőek legyenek a kimutatások, valamint hogy az összes élő és múltbeli szerződés elérhető legyen, és működjenek pénzügyi megtakarítási javaslatokat adó funkciók – állapítja meg a kutatás. A digitális banki szolgáltatások kiterjesztésére nagy igény lenne egyébként: a felmérés szerint a válaszadók mintegy fele tartaná fontosnak, hogy teljesen online ügyintézéssel, a bankfiók felkeresése nélkül tudjon bankot váltani. Nem segítség, hanem problémaforrás a bankfiók – lemaradó szabályozásA magyar banki ügyfelek alacsony bankváltási hajlandóságára már többször felhívta a figyelmet az MNB is, hiszen ilyen környezetben a bankok kevésbé törekednek a legkedvezőbb árak kialakítására.
A Németországban, Ausztriában, Svájcban és néhány közép-európai régiós országban is ma már létező gyakorlat hazai megvalósítását a válaszadók további 28 százaléka „inkább fontos”minősítéssel látta el és csupán a megkérdezettek 25 százalékának semleges, vagy nem fontos a bankfiók felkeresése nélküli számlanyitás lehetősége. Amennyiben most kellene bankot választani, a válaszadók 40 százaléka számára valós alternatíva lenne, hogy az új pénzügyi szolgáltató nem rendelkezik bankfiókkal, vagyis a teljes ügyfélkiszolgálás online és telefonos csatornán keresztül valósul meg. A megkérdezettek 47 százaléka pedig csak olyan bankot választana, amelyik legalább egy fiókkal rendelkezik. Egy szűk, 13 százalékos kisebbség igényel még ma is kiterjedt fiókhálózatot. Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország Pénzintézetek üzletágának igazgatója a felmérés eredményeit a következőképpen értékelte:
Legyen elérhető a tanácsadásDigitális banki ügyfélként is jelentős értéket tulajdonítanak a megkérdezettek a bankok pénzügyi tanácsadásának. A válaszadók 28 százaléka „teljes mértékben”, 40 százaléka „inkább fontosnak” tartja a tanácsadást. Már nem a készpénz a király!Amennyiben mindenhol elfogadnák a bankkártyás és/vagy mobil fizetés lehetőségét, úgy a válaszadók 42 százaléka számára elfogadható lenne, hogy egyáltalán ne tartson készpénzt magánál. További 49 százalék számára kismértékű készpénztartás elengedhetetlen. Mindössze 9 százalék azok aránya, akik főként, vagy kizárólag készpénzzel fizetnének abban az esetben is, ha mindenhol rendelkezésre áll a kártyás/mobilos fizetés lehetősége.
A felmérés módszertana: |