Ezekre figyeljen, ha szabadulna a cégétől
2019. március 04.
A vállalkozás eladása eddig a magyar kis- és középvállalkozások csupán 5 százalékánál merült fel – derült ki a Budapest Bank 500 cégvezető megkérdezésével végzett kutatásából. Pedig a cégértékesítés akár a kkv-szektorban egyre inkább jellemző utódlási nehézségek esetén is jó alternatíva lehet.
Business Finance, accounting, contract, advisor investment consulting marketing plan for the company with using tablet and computer technology in analysis.

A tulajdonosok több mint egyharmada azonban tart attól, hogy a potenciális vevő az elvárásaikhoz képest kevesebbet fizetne. A cégérték tudatos maximalizálásával ez elkerülhető, ráadásul az értékesítés alapos előkészítése azért is létfontosságú, mert a kkv-k esetében gyakran egy egész élet munkájáról van szó.

Számos oka lehet annak, ha egy alapító vagy tulajdonos úgy dönt, kiszáll a cégéből. Lehetséges például, hogy szeretne egyéb terveire koncentrálni, vagy ezzel új növekedési pályára állítaná a vállalkozást. Szintén előfordulhat, hogy megfelelő utód hiányában választja ezt a megoldást.

Magyarországon a kis- és középvállalkozások jelentős részét 20-25 éve alapították, így a közeljövőben számos cég ér abba a szakaszba, hogy az alapító valamilyen módon – akár a társaság eladásával – kiszálljon.

Mi kell ahhoz, hogy egy tulajdonos megváljon a cégétől?

Jelenleg csupán 5 százalék azoknak a hazai kkv-knak az aránya, amelyeknél felmerül a cég értékesítése. Ők kedvezőtlennek ítélik az üzleti kilátásokat (32%), illetve a tőkebevonás szükségessége (16%) vagy a megfelelő utód hiánya (16%) miatt válnának meg vállalkozásuktól.

A többség (több mint 70%) azonban egyáltalán nem nyitott arra, hogy az esetleges értékesítésről akár feltételes módban gondolkodjon. Akik nem zárkóznak el ettől, legszívesebben versenytársnak vagy szakmai befektetőnek (21%) adnák el a társaságot, pénzügyi befektetőnek csupán 4%, a tőzsdére lépést pedig csak 3% tartja elképzelhetőnek.

A többség saját számításokra alapozza a cégértéket

Alacsony azoknak az aránya, akik megbízható adatokkal rendelkeznek vállalkozásuk valós piaci értékéről. A tulajdonosok nagyjából fele rendelkezik saját számításokkal, független szakértő becslést azonban elenyésző hányaduk (4%) végeztetett. Mivel még nem mérettették meg magukat a piacon, könnyen előfordulhat, hogy a saját számítások nem fedik a valóságot. Ezzel a többség valószínűleg tisztában van, mert a cégértékesítés egyik fő gátjának a megkérdezettek 40 százaléka azt látja, hogy a potenciális vevő esetleg az elvárásaihoz képest kevesebbet fizetne a vállalkozásért.

Tulajdonosként nehéz reálisan felmérni a vállalkozás piaci értékét, és kizárni az érzelmi szempontokat. Egy külső szemlélő – ahogy például a bank a hitelképesség vizsgálata esetében – teljesen másként ítéli meg a céget. Nemcsak a vagyonmérleg és a pénzügyi mutatók számítanak, hanem a többi között a jövedelemtermelő képesség, a hatékonyság, a partnerkapcsolatok és a menedzsment szakmai minősége, hozzáállása is fontos – mondta Váczi Dávid, a Budapest Bank vállalati értékesítés támogatási vezetője.

Az örökös időhiány mindig visszaköszön

A cég valós piaci értékének felmérésén túl az időhiányt említették a legnagyobb arányban (43%) mint az értékesítést nehezítő tényezőt. A kutatásból az is kiderült, hogy a kkv-tulajdonosok hajlamosak alábecsülni a vezetés átadáshoz szükséges időt.

Ugyanez a tendencia megfigyelhető a társaság értékesítésével kapcsolatban is: míg a cégvezetők becslése alapján átlagosan 8 hónap az átfutási idő, a piaci tapasztalatok szerint reálisan 1-3 évet vesz igénybe a folyamat.

Hogyan növelhető a cégérték?

A megkérdezettek 55 százaléka jogi tanácsadást igényelne, 14% pedig szervezetfejlesztőt vonna be a folyamat előkészítéséhez. Miközben a társaság értékének felméréséhez fontos a külső, objektív nézőpont, kifejezetten tranzakciós tanácsadói segítséget alig (5%) vennének igénybe azok a vezetők, akik fontolgatják az értékesítést.

A tulajdonosok eközben reálisan látják, hogy mely tényezők növelhetik a vállalkozásuk értékét. Egyharmaduk ilyennek gondolja a transzparenciát, de a hatékony munkaszervezést és az innovációt is hasonló arányban említették. Érdemes ezek mentén külső szemmel megvizsgálni a céget és időben megkezdeni a felkészülés, akár szakértők bevonásával.

Az átlátható működés és a hatékonyság jelentősen befolyásolják a cégértékesítés időigényét, a potenciális vevők körét és a vételárat is.

A maximális áron történő eladás pedig ugyanolyan professzionális megközelítést igényel, mint a cég építését szolgáló stratégiai döntések meghozatala. Mivel a hazai kkv-k esetében gyakran egy élet munkájának értékéről és egy egész család elsődleges jövedelemforrásáról van szó, fontos megfelelő figyelmet, erőforrást és időt fordítani a folyamat előkészítésére - tette hozzá Váczi Dávid.

Adatkezelési tájékoztató