Hírek
 MUNKAADÓK és GYÁRIPAROSOK SZÖVETSÉGE Hírlevél

 

A kreativítás és innováció ösztönzése Európában
UNICE összehasonlító jelentés (benchmark report) 2000
Fordította: dr.Cseresné Kovács Zsuzsanna


Ez az anyag a UNICE sorban a harmadik benchmark report-ja (elsõ a versenyképességrõl, a második a vállalkozói szellemrõl szólt). Az anyag beépíti a lisszaboni EU csúcs eredményeit. Bemutatja, hogy Európában nem megfelelõ az innováció színvonala, felsorolja okait és rámutat néhány megoldásra. A viszonyítási pont többnyire az USA.

Az innováció minden vállalat és ágazat számára a fenntartható elõnyök kulcsterülete. Egyben összefoglaló megközelítése mindannak, amit üzleti tevékenységnek neveznek. Magába foglalja az új termékek és szolgáltatások kialakítását és bevezetését, új folyamatok és mûködési módszerek felhasználását.
Jóllehet Európában sok innovációs sikertörténet van, összességében távol van az USA ilyen irányú teljesítményétõl.

Az innovációs deficit számtalan tényezõnek tudható be: ebbõl számos a vállalaton belüli, de sok a külsõ tényezõ is.

 
  • Az európai társadalom kevésbé támogatja a kockázatvállalót és az új technológiát alkalmazót, jóllehet ezek az elemei a sikeres innovációnak.
  • Az európai termék- és szolgáltatáspiac nem biztosítja az innovációra ösztönzés, késztetés és a lehetõségek megfelelõ egyensúlyát.
  • Európa kevés forrást biztosít a kreativitás és a tudás terjesztéséhez különös tekintettel a K+F-re.
  • Az európai képzési rendszer kevésbé sikeres más országokhoz viszonyítva, melyek felvértezik polgáraikat olyan kulcsszakmákban nélkülözhetetlen területeken, mint a matematika, a természettudományok és vezetéstudomány.
  • Az európai adóterhek magasak, különösen az újítókra, a vállalkozókra, menedzserekre, alkalmazottakra és a vállalatokra vonatkozók.
  • Az európai szabályozási keretek kizárják a modern, nagy teljesítményû munkahelyek kifejlesztését.

Az európai innovációs szint növelésére indítandó akciók legfontosabb területeire vonatkozó UNICE ajánlások

Célkítûzés:
Az innovációra és kreativításra irányuló attitüd javítása:
A kormányok részérõl:
Tudatosítani kell, hogy Európa gazdasági és szociális jólétére milyen fontos hatással van a kreativítás és az innováció. Ezért az innovációra és az új technológiára vonatkozó attitüdöt 2005-ig az USA színvonalához kell közelíteni. Demonstrálni kell az olyan egyének és vállalatok támogatását, amelyek kockázatot vállalnak és innovációra vállalkoznak. Ezért 2002-ig újra kell szabályozni csõdtörvényt.
A vállalatok feladata:

1.A kormányt támogatni kell abban, hogy Európában tudatosodjon a kreativítás és innováció fontossága.
A vállalaton belüli környezet segítse a kreativítás kibontakozását.
Az új termékek és piacok teljes potenciáljának felszabadítása:
A kormányok részérõl:
Az európai egységes piac kialakítását be kell fejezni. Ezért a pénzügyi szolgáltatások liberalizálását 2005 helyett 2003-ra kell elõrehozni.        
El kell távolítani az innováció és a piacralépés akadályait, különösen azokat, melyek a liberalizálást akadályozzák. Ezt 2003-ig végre kell hajtani.
Meg kell reformálni azokat a szabályozókat, amelyek lelassítják a piacra jutás idejét, szabályozási bizonytalanságokat okoznak, vagy növelik a fejlesztési költségeket. Ezt 2003-ig végre kell hajtani.
A vállalatok feladata:
Az erõfeszítések fokozása annak érdekében, hogy felismerjék és kihasználják az új módszerek, vevõk, termékek és piacok kialakulásához vezetõ lehetõségeket.        
Több forrást kell biztosítani a gyorsan növekvõ, tudásalapú ágazatokba és a hagyományos termékek folyamatos tökéletesítésébe történõ befektetésekhez.         
A cégek információ- és kommunikációs technológiai (továbbiakban: IKT) szintjének növelése.

A tudás és az új elgondolások létrehozására és felhasználására vonatkozó lehetõségek
A kormányok részérõl:
Növelni kell a közpénzekbõl finanszírozott kutatások versenyét. Ezért 2004-ig a megfelelõ köz- és magánpénzbõl finanszírozott intézmény elõtt meg kell nyitni az összes kutatási szerzõdést. Elõ kell segíteni a köz- és magánszektor együttmûködését. Ezért az együttmûködés akadályait 2004-ig fel kell számolni. Javítani kell a szellemi tulajdon jogok hozzáférésének rendszerén. Ezért 2001-re el kell érni, hogy átfogó közösségi szabadalmi szabályok érvényesüljenek.
A vállalatok feladata:
A legjobb módszerek átvételével magasabb fokra kell emelni az innováció rendszerét. A teljes vállalati üzleti stratégiába integrálni kell a technológiai stratégiát.

Az emberek tudásának és kompetenciájának emelése
A kormányok részérõl:
Emelni kell a képzés színvonalát a matematikában, a természettudományokban, a mûszaki tudományokban (információs és kommunikációs technológiák: IKT) és a vezetéstudományban. Ezért 2005-ig 5 %-kal csökkenteni kell és 2010-ig meg kell szüntetni a lemaradást az IKT-ban. Hozzá kell segíteni a társadalom tagjait, hogy részt vehessenek a folyamatos tanulási programokban. Ezért 2001-ig fel kell mérni azoknak a számát, akik hozzáférhetnek a folyamatos tanulási programokhoz.
A vállalatok feladata:
Javítani kell a kapcsolatokat a helyi iskolákkal, és a megfelelõ egyetemekkel.
Növelni kell a beruházást a folyamatos oktatásba és továbbképzésbe.
Új szervezeti struktúrákat kell bevezetni.

Az innováció finanszírozásának javítása
A kormányok részérõl:
Támogatni kell az új, innovatív cégek számára elérhetõ finanszírozási kínálat növekedését.
Ezért 2002-ig ki kell alakítani, hogyan mûködhetnek közre a kockázati tõke alapok a beruházásokat megelõzõ költségek csökkentésében ezeknél az új vállalatoknál.
A társas vállalkozásokra és a befektetõkre nehezedõ összes adóterhet csökkenteni kell.
2001-ben készíteni kell egy összehasonlítást és ezt követõen 2005-ig az összehasonlított országok közti különbségeket felére kell csökkenteni.
A vállalatok feladata:
A cég kockázatvállalásának növelése. A helyi kis és középvállalkozások (KKV) segítése a hatékony finanszírozási tervek elkészítésében.

Bevezetés

Az innováció a gazdasági növekedés hosszú távú hajtóereje. Akkor prosperál, ha a társadalom olyan feltételeket teremt, amelyben a menedzserek és a vállalkozók bátran vállalják a kockázatot és ezért a jólét és a munka új forrásait alakítják ki. Ez magába foglalja minden ágazatban, feldolgozó és szolgáltató, magas és alacsony mûszaki fejlettségûben egyaránt az új termékek, módszerek és szolgáltatások kifejlesztését és bevezetését. Az innováció forradalmi és növekedési változást testesít meg.
Az innováció felöleli az eszmei és a dologi, tárgyi K+F beruházásokat éppúgy, mint a marketinget és az új termékekhez szükséges felszereléseket.
Innovatív cégek magasabb piaci részesedést hasítanak ki maguknak, több értéket termelnek és több munkahelyet teremtenek, mint más cégek. Megtalálhatók a hagyományos, alacsony mûszaki színvonalú és az új, magas mûszaki fejlettségû ágazatokban is. Ezen túlmenõen a lényeges változások olyan üzleti környezetben zajlanak, ami a jövõben megjutalmazza a sikeres innováció eredményességét és növeli az elégtelen innovációs teljesítmény büntetését.

  • gyors tudományos változás és új technológiák rohamos terjedése
    1900 elõtt az USÁ-ban 50 évre volt szükség ahhoz, hogy az innováció behatoljon a háztartások 25 %-ába. 1975 óta az innováció a fenti behatolási szintet 20 év alatt éri el és sok új termék fél életciklusa kevesebb, mint 1 év.
  • növekvõ globalizációA nemzetközi tõke és termékpiacok liberalizációjával jár, hogy az egyes ágazatok és hazai vállalatok növekvõ számban találják szembe magukat innovatív külföldi versenytársakkal.
    új fogyasztói preferenciák
    Új piacok alakulnak ki, közülük sok a szolgáltatásban. Pl. az elöregedés nem csak fenyegetés az európai szociális rendszer számára, hanem lehetõséget teremt új fogyasztási igények kielégítésére.
  • az információs társadalom felnövekedése
    Az információs és kommunikációs technológiákban történõ elõrelépés és a növekvõ iskolázottsági szint magával vonja az információhoz jutás emelkedõ mértékét és csökkenti költségeit. Ez lehetõvé teszi az "Új Gazdaság" kialakulását új piacokkal, az áruk szétosztásának és az üzletkötések új módszereivel.
Európa innovációs teljesítménye

Az innováció mérésének egy gazdaságra vonatkozóan nincs sem egyszerû, sem egységes eszköze. Ez az anyag 3 különbözõ összehasonlítási pontot vázol fel:         
- teljes gazdasági teljesítmény,        
- cégszintû innovációs teljesítmény,        
- az egész gazdaságra kiterjedõ innováció
Az anyag követendõ példákat, Sikeres európai vállalatokat mutat be. Mindent egybevetve azonban Európa gazdasági teljesítménye és különösen az innováció elmarad az élenjáró USÁ-tól. Az "innovációs deficit" a fõ oka annak, hogy Európa képtelen megbirkózni a világ legversenyképesebb gazdaságaival. Az USA-beli versenytársakkal összevetve az európai vállalatok piacralépése, új módszerek, termékek, szolgáltatások bevezetése lassúbb.

Átfogó gazdasági teljesítmény:
A gazdasági teljesítmények különbsége abban a relatív képességben nyilvánul meg leginkább, hogy az állam mennyire segíti polgárainak jólétét és munkáját.
Jóllehet az európaiak relatív életszínvonala 1970 óta megduplázódott, még mindig csak 2/3-a az USÁ-énak. Ez a különbség relatív értelemben 30 éve változatlan és abszolút értelemben növekszik, különösen 1990. óta.
1970. óta Európa munkában álló népessége a munkaképes korú népesség 65 %-ról mára 60 %-ra csökkent. Összehasonlításul ugyanezen idõ alatt a foglalkoztatottság az USÁ-ban 62 %-ról 74 %-ra nõtt.
Az európai munkanélküliségi ráta rosszabb, mint az USÁ-ban. 1970 óta az EU-ban a munkanélküliség 3 %-kal, 9 %-ra nõtt. Ezalatt az USÁ-ban az 1970-es 5 %-ról 4 %-ra csökkent. A munkanélküliség struktúrája is különbözõ. A hosszútávú munkanélküliség szintje Európában tízszerese az USÁ-énak és kétszer annyi a fiatal munkanélküli Európában, mint az USÁ-ban.
Innovációs teljesítmény a vállalatok szintjén:
A vállalatok és alkalmazottaik tevékenysége meghatározza annak a gazdaságnak az innovációs szintjét, amelyben mûködnek.
Az egyes cégek innovációs szintjének fontos jellemzõje, milyen mértékben képesek termékeik, szolgáltatásaik és a tevékenység folyamatainak színvonalát emelni. Az erre vonatkozó adatok azt mutatják, hogy az amerikai cégek közül több cég képes új termékekbõl kihozni a forgalmuk meghatározó részét. Azoknak a cégeknek az aránya, amelyek az összes eladásaikban 10 %-nál több az új termék, az USÁ-ban 26 %, míg Európában 21 %. (Az új termék 3 évnél nem régebben piacra bevezetett olyan termék, ami új szükségletet elégít ki és jelentõsen eltér a létezõ szükségletek kielégítési módjától.)
Az új termékek, szolgáltatások és módszerek bevezetésének lényeges elõfeltétele az új tudásanyag kifejlesztése. Ennek mérésére szolgál az újítási tevékenység mértéke a társadalomban. Az újítási tevékenység ágazatonként különbözõ és részben befolyásolja az adott ország üzleti kultúrája és gyakorlata, valamint az a költség és idõ, amíg a szabadalmi oltalom megszületik. Mindenesetre jelzi azt a mértéket, meddig terjed a cégek pozitív hozzáállása az innovációhoz és milyen mértékû az elsõ hozzáférés a vezetõ technológiákhoz.
A belföldiek által benyújtott szabadalmi oltalmak számával mérve az EU-ban a szabadalmi tevékenység szintje 1/3-a Japánnak és fele az USÁ-nak.
Az egész gazdaságra kiterjedõ innováció:
A gazdaság különbözõ ágazataiban felhasznált források a másik fontos jellemzõje az innovációs teljesítménynek. Az USÁ-hoz viszonyítva Európa kevésbé sikeres a feldolgozóiparba koncentrált források tekintetében. Ez olyan, a versenyelõnyt biztosító eszmei (szemben a tárgyi, dologival) források kihasználását jelenti, mint a K+F, a magas szakmai képzettség, a marketing, a védjegy.

A feldolgozóipari hozzáadott érték megoszlása (1997) %:


  EU USA
anyagi, dologi 56 47
eszmei 44 53

Az EU az USÁnál kevésbé sikeres a szolgáltatási ágazat fejlesztésében. A szolgáltatási szektor fejlesztése a magasfokú szakmai képzettség nagyobb kihasználását jelenti, pl. finanszírozás, biztosítás, üzleti szolgáltatások, ingatlan és kommunikációs szolgáltatások.


A magasfokú képzettség kihasználása: a szolgáltatási ágazat hozzáadott értékének megoszlása: %:


  EU USA
magas képzettség 38 50
egyéb 62 50


Európai vállalatok sikertörténetei:

  • Brisa (Portugália) az 1990-es évek elején a hazai piacon bevezetett egy olyan autópálya kapu rendszert, ami elektronikus címke használatának technológiájára támaszkodik. A folyamatos termékfejlesztés nyomán a Brisa ma már sikerrel exportál.
  • Michelin (Franciaország) vezetõ a gumiabroncs piacon. Ez a minden területre és termékre (pl. radiáltechnológia és "zöld", alacsony ellenállású gumi) kiterjedõ innovációs kapacitás eredménye. Ez biztosítja a magas teljesítményt és minõséget.
  • Nokia (Finnország) élenjáró a világ mobiltelefon piacán. Sikere a folyamatos innovációnak köszönhetõ. Ma ott tart, hogy mérete két évente megduplázódik.
  • SAP (Németország) sikeres innovációkkal a "könyvelési csomagok" kínálatában a világ élenjárójává vált.
  • Smith Kline Beecham (Egyesült Királyság) a világ élenjáró gyógyszergyártója. Forgalmának 40 %-a az elmúlt 5 évben beindított termékekbõl származik.
  • Swatch (Svájc) a folyamatos termék minõség növelés programját követõen egy új termékkel forradalmasította a globális óraipart.
  • Tetra Pak (Svédország) képessé vált arra, hogy az olyan problémák megoldásainak széles sávjával szolgálja vevõit, melyek a folyadékok feldolgozásával, csomagolásával és elosztásával kapcsolatban merülnek fel. A teljes üzletet átható folyamat integráció segített elérni és fenntartani a versenyelõnyt.
Az innováció és feltételei

Az egyes vállalatok és a vállalatok egyes csoportjainak tevékenysége meghatározza egy gazdaság innovációs szintjét. Számtalan tényezõ befolyásolja a vállalat innovációs képességét. A kormányok és közintézmények ezek többségére hatással vannak.
A kormányok cselekedetei fõszerepet játszanak az olyan környezet kiépítésében, ami támogatja a vállalati innovációt. Ez feltételezi egy olyan szilárd makrogazdasági szerkezet fennállását, ami biztosítja a menedzserek, vállalatok és munkavállalók számára az innovációba való hosszútávú befektetés támogatásának szükséges elõrejelzését.
Az anyag 5 kulcstényezõre összpontosít, melyek segítségével meghatározható a vállalatok innovációs képessége. Ezek közül sok túlmegy az egyes vállalatok által konrollálhatón, de a kormányok tevékenysége hatással van rájuk.
Az innováció alapvetõ feltételei:

  • pozitív hozzáállás a kockázathoz, a vállalkozáshoz és az új technológiákhoz,
  • kedvezõ piaci feltételek,
  • az új tudás és elgondolások széleskörû fejlesztése és terjesztése,
  • jól képzett emberek rendelkezésre állása,
  • könnyû hozzájutás a kockázati tõkéhez
 
 
I. Az innovációs és a kreatív attitüd szintjének emelése

A kultúra és az attitüd befolyásolja a menedzserek és a vállalkozók kockázatvállalási hajlandóságát, az új termékek, szolgáltatások, termelési folyamatok technológiai választékát és a potenciális munkavállalók karrier választását.
A kormányzati politikát, szabályozási kereteket, az ipar és az egyetemek együttmûködésének hatékonyságát és a kockázati tõkéhez való hozzájutást ezen túlmenõen a társadalmi attitüd is befolyásolja.
Az USÁ-val összevetve az EU polgárai kevésbé támogatják a kockázatvállalást, a vállalkozói szellemet és az új termékek adaptálását. Ha ez a hozzáállás nem megy keresztül alapvetõ változáson, nehéz lesz lényeges javulást felmutatni az innováció terén Európában és ebbõl eredõen a versenyképességben, növekedésben és a foglalkoztatottságban is.


 
A vállalkozásra és kockázatvállalásra vonatkozó attitüd javítása
Hosszú távon a társadalom kulturális értékei és az állampolgárok vállalkozásra és új technológiákra vonatkozó hozzáállása gyakorolja a legnagyobb hatást a vállalatok innovációs készségére.
Bármilyen cégnél vagy társadalomban a vállalkozáshoz, kockázatvállaláshoz, innovációhoz leginkább nélkülözhetetlen három leglényegesebb tulajdonság:
  • hajlandóság megküzdeni a bizonytalannal struktúrálatlan körülmények közt ("elgondolni az elgondolhatatlant")
  • a versenyezni (nyerni) akarás
  • a probléma megoldás egyéni megközelítése ("a különbözõség vágya")

Általában véve egy országban nem létezik szimpla korreláció ezek között a tulajdonságok és az innováció között, de minél elterjedtebbek ezek a tulajdonságok, a kulturális közeg annál jobban támogatja a kockázatvállalást, a vállalkozást és az innovációt.
Az egyes európai országok ebben a vonatkozásban nagy eltéréséket mutatnak. fel. A legtöbb európai társadalom kevésbé képes megküzdeni a struktúrálatlan módon jelentkezõ bizonytalansággal, az amerikaihoz viszonyítva Európában alacsonyabb a versenyszellem és kevésbé individualisták az emberek. Mindent egybevetve az eredmény azt mutatja, hogy Európában az egyéni beállítottság kevésbé hajlik a kockázatvállalásra, a vállalkozásra és az innovációra, mint az USÁ-ban.
A különbözõ beállítottság tükrözõdik a kockázatvállaló üzleti tevékenységekben való részvétel különbözõ mértékében. Az EU-hoz viszonyítva több, mint háromszor annyi USA állampolgárnak volt valamilyen köze üzleti tevékenység beindításában.. Az USÁ-ban 1999-ben a felnõtt lakosság 8,5 %-a vett részt üzlet beindításában, ugyanez az EU országok esetében 1,4-3,5 % között mozog.
A kormányok a csõd szabályokon keresztül is befolyásolják a kockázatvállalási hajlandóságot. Innovatív személyek, vállalkozók és befektetõk kedvét szegi, ha a csõd törvény képtelen egyensúlyt teremteni a megfelelõ hitelezõvédelem és a kockázatvállalás támogatása közt. Az USÁ-ban kemény csõdszabályok vannak. A csõd lebonyolítása azonban azonnal megtörténik (nem húzódik el) és az egyének korlátozás nélkül belekezdhetnek új üzlet beindításába (ha természetesen a siker valószínûsége nagyobb). Sok európai országban a csõdfelszámolás, a fõ kötelezettségek teljes és végleges rendezése hosszabb idõt vesz igénybe. Ez megbélyegzi a hibát és szükségtelen kilépési korlátokat emel. A csõdbe ment cég eszközeire fennálló hitelezõi igény hossza az USÁ-ban 1 hónap, az EU 12-k esetében 8,5 hónap.


 
Az új technológiák és termékek iránti beállítódás változása

Az innováció piacot alakíthat, de a legtöbb innováció kereslet vezérelt. A cégek válaszolnak a piacok közvetítette késztetésre és ösztönzésre. Azonban az új technológiák, termékek és szolgáltatások elfogadása tekintetében a fogyasztó hajlandósága meghatározó.
Az akarat hiánya lelassítja az innováció léptékét és az innovációt a meglevõ technológiák kihasználására és nem újakra összpontosítja.
Európaiak és amerikaiak egyformán pozitívan fordulnak az új technológiák felé. Az összes európai felnõtt 70 %-a, ill. az amerikaiak 69 %-a gondolja, hogy az új technológiák elõnyt hoznak a társadalom számára. Az európaiaknak azonban fenntartásaik vannak a a "potenciális" fenyegetésekkel szemben: az európaiak 57 %-a szemben az amerikaiak 38 %-ával gondolja, hogy néhány új technológia jelentõs mértékben fenyegetheti az egészséget, a biztonságot, ill. a környezetet. Ez azt jelenti, hogy az amerikaiak közül valószínûleg többen tartoznak az új technológiák és új termékek "könnyen elfogadó"-i közé, mint az európaiak.
Ezek a fenntartások világosan kirajzolódnak a biotechnológia, mint a 21.század elsõ részének legfontosabb, új lehetõségeket biztosító technológiájának felhasználása irányába mutatott európai és amerikai beállítódás különbözõségében. A hozzáállás ilyen különbözõsége azért fontos, mert meghatározza, milyen mértékben lesz képes az európai mezõgazdaság és ipar versenyezni (Európában és az exportpiacokon) a világ más, a biotechnológia eredményeit felhasználó országok vállalataival. A diagnosztikai vizsgálatok kivételével az európaiak kevésbé támogatják a biotechnológia felhasználását összes alkalmazásában, mint az amerikaiak. A különbségek az élelmiszerek és a mezõgazdaság területén a legkifejezettebbek. Számos különbség mélyen gyökerezõ kulturális tényezõk eredménye, mások hiányos információknak tudhatók be.

Európai cégek sikertörténetei:
Már sok helyi, regionális, nemzeti és páneurópai program létezik, melyeket az innovációra vonatkozó beállítottságot megváltoztatni segítõ cégek fejlesztettek ki.

  • BP, egy dél-walesi (Egyesült Királyság) olaj- és vegyipari üzem részleges bezárását követõen továbbképzésbe ruházott be. Ezzel sikerült a magas munkanélküliséggel sújtott területen az innovációra és a vállalkozásra vonatkozó attitüdöt megváltoztatni.
  • COTEC, egy spanyol alapítvány, melyet sok spanyol és multinacionális vállalat támogat, keresi a vállalkozásokba, ill. általában a spanyol társadalomba történõ technológiai innováció elõsegítésének módjait.
  • Több, mint 10 európai országban az Ernst & Young a legsikeresebb növekedést végrehajtó cégeknek felajánlja az "Év vállalkozója" díjat. Ezzel a kezdeményezéssel az Ernst & Young fõszerepet játszik a vállalkozási szellem fejlesztésében.
  • Growth Plus Europa összehozza Európa legdinamikusabb munkahely teremtõ vállalkozóit, célul tûzte ki az oktatáson, képzésen és modell szerepek felhasználásán keresztül segítse a vállalkozói szellem kibontakozását Európában.
  • A svéd Munkahely és Társadalom Alapítvány, melyet a 30 legnagyobb svéd cég támogat, kockázatvállalási és vállalkozói tevékenység elõsegítésére létrehozott programot támogat Svédországban.
  • Ma már 18 ország a tagja a Fiatal Vállalkozók Európája Alapítványnak, melyet elsõsorban az üzleti körök alapítottak. Céljuk: a fiatalok hozzásegítése a személyes sikerhez szükséges beállítódás és szakértelem kifejlesztéséhez.

 
Helyes kormányzati gyakorlat

Számos európai kormány indított olyan programokat, melyek célja a siker elismerése, a diákok és a KKV-k inovatívabbá válásának támogatása.

  • Felsõ Ausztria kormánya egy "Innovációt Elõsegítõ Program"-ot indított. Ez arra ösztönzi a KKV-ket, hogy gondolataikat új termékekbe ültessék át. Egyetemet végzett fiatalok részesülhetnek speciális továbbképzésben és felkészítésben. Közben két évig a kormány költségére vállalkozásuknál maradnak.
  • A finn elnök alapított egy "Az Év Innovációs Díjá"-t. Ez segít növelni a vállalkozói szellem, a kreativítás és az innováció fontosságát és tudatosítását.
  • A német szövetségi elnök a "Technológia és Innovációs Díj"-ak évenkénti odaítélésével ismeri el a kivételes technikai, mûszaki és tudományos eredményt.

 
II. A piaci potenciál felszabadítása

Összefoglaló:
Az ösztönzõk, valamint a vállalatok és vállalkozók számára nyitva álló lehetõségek és az akadályok, melyekkel szembenéznek a piacokon, az innováció legfontosabb hajtóerõi. A vállalatok a nagy, egységes piac magas versenyképességi szintjéhez, az igényes fogyasztókhoz, és az új piaci lehetõségek megjelenéséhez igazodnak. Túl sok olyan európai termékpiac van, amelyik nem biztosítja a cégek és vállalkozások számára a lehetõségek, az ösztönzõk és késztetések helyes egyensúlyát. Negatív fogyasztói beállítódás, szabályozási korlátok és nem megfelelõ infrastruktúra oldja a verseny intenzítását, korlátozza a piacra történõ belépést, széttöredezi a piacot, növeli a költségeket és lassítja az új termékek és piacok növekedését.


 
Új piaci lehetõségek kialakítása

Az innováció egyik legfontosabb feltétele az igényes fogyasztó jelenléte különösen az új piacokon. Ez többé-kevésbé az új piacok és a fogyasztók kiszolgálásának új módszerei növekedési arányával mérhetõ.
Az európai fogyasztók általában az amerikai fogyasztóknál lassabban alkalmazzák az új termékeket és szolgáltatásokat. Pl. az elektronikai termékek piaca négyszer nagyobb az USÁ-ban, mint Európában. Van azonban néhány ágazat, ahol az európai fogyasztók jóval gyorsabban alkalmazták az új termékeket és szolgáltatásokat. Pl. Európában 1000 fõre 300 mobiltelefon jut, míg az USÁ-ban 280.
Az északi országok még inkább elõrehaladottak. Világvezetõk a mobiltelefon gyártásban annak eredményképpen, hogy kormányaik liberalizálták a piacot és a piac fejlõdésének korai szakaszában termékszabványokat alakítottak ki. Ez ösztönözte a verseny intenzítását, csökkentette a költségeket és struktúrálta a kulcstechnológiák fejlõdését. (Pl. GSM) Az egységes piac biztosította további szabványosítás segített ezeknek a cégeknek a globális versenyképesség javításában.


 
A piaci fejlõdés akadályainak elhárítása

Az intenzív verseny és az új piaci lehetõségek kialakítása függ a szabályozási keret és a fizikai infrastruktúra jelenlététõl, ami lehetõvé teszi a technikai, mûszaki változást és új hazai és nemzetközi versenytársak belépését.
Sok mai gyorsan növekvõ termék- és szolgáltatáspiac a modern információs és kommunikációs technológiák (IKT) felhasználásán alapul. Elektronikus kereskedelem, gyors csomagküldõ szolgálat, távoktatás; mind jó példával szolgálnak a magas szintû IKT infrastruktúrára és az alacsony költséggel dolgozó, telekommunikáción alapuló, gyorsan növekvõ piacokra.
A piaci liberalizáció javította az IKT infrastruktúra minõségét Európában, de minõségében és a szolgáltatások széles skáláját illetõen még mindig elmarad az USA mögött. Csak a skandináv országoknak van az USA minõségét megközelítõ infrastruktúrájuk.
A piac liberalizálása még nem hozott lényeges javulást az Internet hozzáférés költségében. Az átlagos költség az EU-ban jóval magasabb (közel 3-szoros), mint az USÁ-ban vagy a fejlett, EU-n kivüli más, vezetõ országok között.
A versenyt és az új piaci lehetõségek fejlõdését az új termékek és szolgáltatások jóváhagyásának szabályozási rendszere is befolyásolja. Számos szolgáltatási ágazatban Európában a legnagyobb szabályozási problémák az új szolgáltatást nyújtók engedélyeztetése és a licenc megszerzése körül vannak. Ebbe beletartozik a külsõ szabályozás széles skálája, amelyeknek meg kell felelni, mielõtt egy kiskereskedelmi egységet megnyitnak. Pl. kevesebb idõbe telik felépíteni egy új benzinkutat az EU-ban, mint az USÁ-ban, de háromszor annyi idõt vesz igénybe az engedélyek beszerzése, mint odaát.
Európában a túlszabályozás és a nem hatékony döntéshozási folyamatok növelik az új, tudásalapú termékek piacra jutási idejét és a fejlesztési költségeiket, és szabályozási bizonytalanságot okoznak a szolgáltatások számtalan területén anélkül, hogy lényegesen emelnék a fogyasztóvédelem és a környezetvédelem szintjét. Jóllehet az utóbbi években jelentõs javulás ment végbe, pl. a humán gyógyszerek tekintetében, még mindig hosszabb idõt vesz igénybe a legtöbb tudásalapú termék piacra juttatása Európában, mint az USÁ-ban.
Az állatorvoslásban használt gyógyszerek kifejlesztése és jóváhagyása 40 %-kal hosszabb idõt vesz igénybe Európában, mint az USÁ-ban. Az európai jóváhagyási folyamatok az új termékek kifejlesztési költségeit magasabbra emelik, mint az USÁ-ban.

Európai cégek sikertörténetei:
Sok európai céget lehet példaképül állítani, melyek egyes iparágakban a globális piac vezetõjévé váltak.


  • Barilla Mulino Bianco Olaszország vezetõ tésztagyártója. Az innovációs tevékenységük ú.n. innovációs tölcsért formál. Ez a piackutatás, a K+F, a termelés, a logisztika és az adminisztrációs funkciók folyamatos visszacsatolását jelenti.
  • Az innováció segített a holland Heineken cégnek megtartani vezetõ pozícióját az italgyártásban. Az innováció magába foglalta a csomagolás minõségének és a logisztikai rendszernek a javítását.
  • iSi (Ausztria) világelsõ a túlnyomásos gáztartály technológiájában. Sikerük a világszínvonalú kutatáson és a vevõkkel való szoros partnerkapcsolaton alapul.
  • Multiples vezetõ a divatos dolgozó nõkre szakosodott francia kiskereskedelemben. Sikerét annak köszönheti, hogy egységes, specializált üzletekbõl elégíti ki a divat széles skáláját.
    Helyes kormányzati gyakorlat:
    Számtalan jó példa van arra, hogyan liberalizálják és deregulálják az európai kormányok a termék- és szolgáltatáspiacokat. A licenc megszerzésének egyszerûsítésére is akadnak jó példák.
  • Az EU Bizottság 1999 decemberében publikálta "Az elektronikus kereskedelem: információs társadalom mindenki számára" címû anyagát. Ennek fõ célkitûzései:
  • El kell juttatni minden állampolgárt otthon vagy az iskolában, minden vállalkozást és önkormányzati, központi adminisztrációt a digitális korszakba.
  • Ki kell alakítani a digitális írástudó Európát, amelyet támogat az a vállalkozói kultúra, amelyik hajlandó finanszírozni és kifejleszteni új gondolatokat.
  • Biztosítani kell, hogy az egész folyamat magába foglalja a fogyasztói bizalmat, és megerõsítse a szociális felzárkózást.

A portugál kormányzat most vezette be az egyablakos rendszert az új cégek regisztrálására. Ez lényegesen csökkenti az idõt és a szükséges költségeket.
A skandináv kormányok liberalizálták a telekommunikációs piacot és mobil telefon szabványokat állítottak fel. Ezzel segítették a helyi vállalatokat, hogy vezetõ pozíciót szerezzenek a mobil telefonok piacán.

Ajánlások:
A lehetõ leggyorsabban fel kell szabadítani az új termékeket és piacokat Európában.

1. A kormányoknak sürgõsen hozzá kell látni, hogy az áruk és szolgáltatások európai piacát megnyissák az intenzív verseny elõtt.
  • kompletté kell tenni az egységes piaci programot,
  • meg kell erõsíteni a teljes és hatékony egységes piaci szabályozást,
  • el kell hárítani a piacra lépés és az innováció útjában álló akadályokat, melyek fojtogatják a versenyt,
  • ösztönözni kell az új termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó páneurópai és globális szabványokról szóló sürgõs megegyezést,
2. A kormányoknak meg kell reformálni a piacra jutási idõt lelassító, a szabályozási bizonytalanságot okozó és fejlesztési költségeket növelõ szabályozást.
  • javítani kell a szabályozás minõségét,
  • konzisztenssé kell tenni más OECD országok szabályozásával 

3.A vállalatoknak, különösen a KKV-knak fontolóra kellene venni, hogyan határozzák meg és használják ki az új vevõk, termékek és piacok fejlõdésének lehetõségeit.

  • a vevõcentrikus piackutatás hatékony felhasználása,
  • új technológiák felhasználása, több befektetés az új termékek fejlesztésébe, marketing,
  • új teljesítménymérések bevezetése, melyek a piaci pozíció és a vevõi elégedettség javítására koncentrálnak.

Ez javítja az innováció szintjét Európában, növeli a menedzserek és vállalkozók befektetésre ösztönzését, támogatja az új, különösen a tudásalapú termékek kifejlesztését és piacra vitelét.

 
 
III. A tudás létrehozása és új gondolatok felhasználása

Összefoglaló.
Az innováció függ az új tudás és gondolatok kialakulásától és diffúziójától, a létezõ tudás összeolvadásából eredõ új koncepcióktól különösen a tudomány és technológia területén. Növekszik a függõség az innovációs rendszer minden része közti hatékony interakciótól.
A létrehozási fázis egyenlõ a felfedezési fázissal és ez fontos meghatározója az innováció szintjének.
Az új eszmékrõl és tudásról szóló információhoz hozzáférés fontos, mert bármelyik országban ez befolyásolja azoknak a vállalatoknak a számát, amelyek képesek az új gondolatokat piaci körülmények közé átültetni.
Az anyag bemutatja, hogy Európa a tudás és az új gondolatok kialakítása, ezeknek a gondolatoknak a mélysége és diffúziója tekintetében lemaradt. Az is világossá válik, hogy Európa keveset költ K+F-re, különösen üzleti K+F-re.
Az európai egyetemeket és vállalatokat kevésbé ösztönzik az együttmûködésre és nagyobb akadályok vannak az útjukban, mint sok más országban.
A szellemi termékek védelmének európai rendszere nem támogatja hatékonyan az innovációt.


 
A tudás létrehozása

A nyugati gazdaságok számára az új tudás és gondolatok generálásának és piacra terelésének fõ meghatározója a K+F-be történõ beruházás szintje.
A gazdasági kibocsátás (output) arányában Európa kevesebbet fektet be a K+F-be, mint az USA. Az elõbbi a GDP 1,8 %-át szemben az utóbbi 2,8 %-ával.
A fõ különbség a versenyszféra ilyen jellegû kiadásaiban keresendõ. Az USÁ-val összehasonlítva az EU üzleti szféra a K+F-re 1 fõre esõ GDP-ben kifejezve az USÁ-énak 40 %-át költi.
A hiányosság oka abban keresendõ, hogy kisebb az újítók, vállalkozók és befektetõk ösztönzése (alacsonyabb kereseti szint, kisebb profit, magasabb adók) és az üzleti környezetben több akadályozó tényezõ található (kevesebb tudós és kutató, versenyképtelen szabadalmi rendszer és kevesebb a magas kockázatú vállalkozásokba befektethetõ tõke).
A K+F befektetések másik jelzõszáma az elkötelezett emberi erõforrás mértéke. Ilyen mutatószám a kutatók aránya az összes munkaerõbõl. Európa kutatóinak 50 %-át, az USÁ-ban 80%-át, Japánban 65 %-át a versenyszféra alkalmazza. Ez azt jelenti, hogy a versenyszférában foglalkoztatott munkaerõ minden 10 ezer fõjére Európában csak 25, míg az USÁ-ban és Japánban 60 fõ kutató jut.


 
Az új gondolatok felhasználása

Az új tudás és gondolatok létrehozása mellett a sikeres gazdaságokban az eredmények gyorsan terjednek. Ennek számtalan formája lehet. Sok vállalat – beleértve a KKV-kat is – a K+F beruházásainak többségét olyan új árucikkek és szolgáltatások megvételével valósítja meg, amelyek más cégek által felvállalt K+F eredményeit tartalmazza. Ez a "beágyazott" K+F. Ez lehet pl. információs és kommunikációs technológia, fejlett minõségû anyagok, biotechnológia. A felhasználók széles körének ez biztosítja a hozzáférhetõ új technológiák elõnyeit. A gazdaság más területein további innováció katalizátoraként mûködnek. Az IKT-be történõ GDP arányos beruházás 1997-ben az EU-ban alacsonyabb, mint sok globális vetélytársánál. Ezen a területen Új-Zéland a vezetõ.


IKT beruházás a GDP %-ában 1997.

 

Új-Zéland

8,6
USA 7,8
Japán 7,4
EU-14 5,9

A szellemi termékek védelme fontos terület, mert számos iparágban ez a fenntartható versenyelõnyök forrása. Meghatározó tényezõ abban a vonatkozásban, milyen mértékben éri meg a K+F befektetés az egyik országban a másikhoz viszonyítva.
A találmány szabadalmi oltalmának elnyerése és megvédése a szabadalmi jóváhagyás kibocsátásához szükséges idõvel mérve az európai rendszerben kevésbé támogatja az innovációt, mint az USÁ-ban.
A szellemi termék védelem "minõsége" Európában jobb, mint az USÁ-ban, de a "kibocsátási" idõ lényegesen hosszabb. 15 európai országban a szabadalom alkalmazásának költségei 6-szor nagyobbak, mint az USÁ-ban és a 20 éves megújítási költség 15-ször nagyobb az EU-ban, mint az USÁ-ban. Ezek a hozzáadódó költségek az európai KKV-k számára bírnak különös jelentõséggel.
Az egyetemek és kutatóintézetek együttmûködése az üzleti szférával az új gondolatok piacra vitelében mindkét fél számára fontos. Az egyetemek részére ez az intézmény pénzalapjához járuló pluszforrás és személyes (anyagi) nyereség. Az üzleti szféra számára a szoros együttmûködés könnyebbé, olcsóbbá és gyorsabbá teszi az egyetemi kutatási eredmények piacra vitelét. Sok európai országban számos akadály áll az együttmûködés és piacosítás útjában. Ezekbõl az USÁ-ban kevesebb van.
Sok európai országban a szabályozók nehezítik a kormányzati alapokból finanszírozott innováció felhasználását. Más országokban az okoz nehézséget az egyetem számára, ha az innováció jogán egy kockázati tõke társaságban elõnyre tesz szert (és tõkenövekedés formájában jutalmat kap).
A vállalatok közti együttmûködés a K+F keretében azért fontos, mert elõnyt húznak az új technológiákból. Az együttmûködés teszi lehetõvé a kockázat, a költségek és a szakértelem megosztását, a sorozatgyártás elõnyeinek megszerzését és a piacra jutás idejének csökkentését. A cégeket hozzásegíti a szükséges kritikus globális tömeg elnyeréséhez a technológiailag fejlett területeken megvalósított költségigényes projektek kifejlesztési szakaszában és a közös szabványokról történõ korai megegyezésben. Az USÁ-hoz viszonyítva azonban az EU-ban kevesebb technológiai szövetség létezik az új ágazatokban. Ennek egyik fõ oka az EU versenyjogában keresendõ, ahol korlátozó a csoport kivétel szabályozása és ez behatárolja a versenyt megelõzõ K+F szakaszban a vállalatok közti kooperációt.

Európai vállalati sikertörténetek:

A K+F területén történõ hatékony együttmûködésre és az egyetemek, kutatóintézetek és nagyvállalatok közös kockázati tõke társaságaira a K+F befektetések eredményeképpen sok sikeres innovációs példa található Európában.


  • Iona Technologies a dublini Trinity College-ben (Írország) startolt 1991-ben az ESPRIT program alapozásával. Ma a világ egyik vezetõ "middleware" IKT cége (middleware-nak nevezik azokat a számítógépes programokat, melyek a nagy programrendszerek pl. Windows és egy adatbázis kezelõ program közötti kapcsolatot, átjárást teszik lehetõvé.)
  • Ion Beam Applications (Belgium) a Leuvain-i Katolikus Egyetem spin-off cége, világszerte vezetõ a kisméretû orvosi és egyéb felhasználású ciklotronok terén. (spin-off cégnek hívják a kockázati tõke társaság szárnyai alól, annak részlegeként induló, majd késõbb leváló és saját lábán megálló céget.)
  • LEGO (Dánia) együttmûködik az USA-beli MIT-vel (Massachusetts Institute of Technology, az USA egyik leghíresebb kutató intézete) több, mint 10 éve. Együttmûködésük egyik eredménye a Lego Mindstorms. Ez lehetõvé teszi, hogy a gyerekek robotokat építsenek és programozzanak.
  • Az optikai felvétel és a hang kompresszió területén megszerzett szakértelmével a Philips (Hollandia) vezetõnek számít a fogyasztói elektronikában és a lemezre rögzített zenei ágazat forradalmasításában a kompakt diszk felfedezésének bevetésével. Kulcsfontosságú szabadalmakra építve a Philips folyamatosan vezetõ szerepet játszik a megfelelõ szabványok kifejlesztésében.
  • A SINTEF kutató intézet Norvégiában hosszú ideje katalizátor szerepet játszik a Trondheim egyetem és a vállalatok között.
  • Tungsram, melyet 1990-ben a GE megszerzett, ma GE Lighting világszerte vezetõ kutató központja, a helyi személyzet K+F kapacitása tett lehetõvé.

Helyes kormányzati gyakorlat:
Sok a jó példát mutatnak az európai kormányok, hogyan segítik az innovációt a kutatást és fejlesztést támogató politikákon keresztül.
  • A "K plus" kompetencia központ program (Ausztria) célja az ipar, a kutatóközpontok és az egyetemi intézmények stratégiai együttmûködésének javítása. A program egy maximum 7 éves periódusra, a költségeinek maximum 60 %-áig kaphat pénzügyi támogatást.
  • Az új francia Kutatási és Innovációs Törvény (1999) több lehetõséget biztosít a magánvállalatok és a közpénzen mûködõ kutató intézetek és egyetemek együttmûködésére. Különösen azt könnyíti meg, hogy a közszférában mûködõ kutatók és köztisztviselõk átirányíthatók legyenek a magánvállalatokba és magánintézményekbe.
  • A svájci kormány az Innovációs és Technológiai Bizottságon keresztül támogatja az egyetemekrõl kikerülõ vállalkozók új generációját. Segíti õket abban, hogy projektjeiket szabványosítsák. Így valószínûbb, hogy a kockázati tõke szakértõk jobban akceptálják azokat. Már 50 projektet fogadtak el, mint "kockázati tõke típusú finanszírozásra érett"-et.

Ajánlások.
Annak érdekében, hogy a tudás és az új gondolatok létrehozását és felhasználását lehetõvé tegyék:
1. A kormányoknak javítani kell a tudomány bázisának minõségét és szélességét
  • emelni kell a K+F-re költhetõ pénzek mennyiségét az üzleti élet számára stratégiailag fontos területeken anélkül, hogy emelnék a közkiadások általános szintjét.
  • a tudományos testületek (magán- és közszféra) közti tudományos szerzõdések versenyét növelni kell.
  • az iparral együttmûködve ki kell alakítani több, páneurópai "kiválósági központot".
2. A kormányoknak javítani kell a közpénzekbõl finanszírozott K+F eredményeinek terjedését és elõ kell segíteni az együttmûködést az egyetemek, kutatóintézetek és a vállalatok, különösen a KKV-k között
–ösztönözni kell az egyetemeket, kutató intézeteket, hogy piacon kamatoztassák munkájukat,
  • el kell távolítani az egyetemek, kutatóintézetek és vállalatok együttmûködésének akadályait,
  • el kell távolítani azokat az akadályokat is, melyek nem teszik lehetõvé az egyetemek bevonását a spin-off társaságokba.
3. A kormányoknak tovább kell javítani a szellemi termék jogok elnyerésének, megtartásának és megvédésének versenyképességét Európában.
  • csökkenteni kell az oltalom elnyeréséhez szükséges pénzt és idõt az egyszerû, egységes nyelvezetû Euro-szabadalom bevezetésével.
  • javítani kell a szabadalmak hatékonyságát különösen olyan területeken, mint a szoftver, a biotechnológia és az eszmei javak.
4. A cégeknek emelni kell a K+F kiadások szintjét a nemzetközileg versenyképes szintig.
  • a K+F költségeket a megfelelõ versenytársakéval kell összehasonlítani,
  • a legjobb módszereket kell alkalmazni.
5. A vállalatoknak a világszerte legjobb módszerek alkalmazásával folyamatosan növelni kell az innovációs rendszer színvonalát.
  • össze kell hasonlítani az egész innovációs folyamat minden aspektusát a megfelelõ versenytársakéval. A KKV részére, ha szükséges, a kereskedelmi szervezeteket kell felhasználni,
  • a legjobb módszereket át kell venni, a technológiai stratégiát be kell integrálni a teljes üzleti stratégiába.

 

 
 
IV. A szaktudás és kompetencia emelése

Összegzés:
Az innovációs folyamat kritikus pontja a megfelelõ számú iskolázott és szakképzett ember rendelkezésre állása, akik új gondolatok kiötlésére képesek, használják az új technológiát és képesek a változásokhoz alkalmazkodni.
A vállalatokon belül lényeges, hogy a menedzserek és az alkalmazottak modern, rugalmas munkaszervezetet és teljesítményhez kötött javadalmazást alkalmazzanak annak érdekében, hogy teljesen kihasználják az alkalmazottak kreativítását.
A beszámoló azt mutatja, hogy Európa lassabban halad, mint más országok olyan szakmai kulcsterületeken, mint a matematika, természettudományok, technológia (beleértve az IKT) és vezetéstudomány. Az is kitûnik, hogy a szabályozási keretek és a magas adószint lehetetlenné teszik a modern, nagy teljesítményû munkahelyek kifejlesztését.


 
Az iskolai képzésre koncentrálás

Az alapképzés rendszerének kell megalapozni a fejlett gazdaságban szükséges magas színvonalú emberi erõforrás kifejlesztését. Az embereknek azonban a jövõbeli munka világához speciális szakismeretekkel is fel kell szerelkezniük, különösen matematikával, természettudományokkal és technológiai ismeretekkel.
Az európai országok többségében a természettudományok és a matematika terén elért iskolai teljesítmény megegyezik vagy túlhaladja az USÁ-ban mért teljesítményt (a természettudományokban az EU valamivel gyengébb, a matematikában valamivel jobb). Ebben a vonatkozásban az EU diákjai jócskán lemaradnak a japán vagy a cseh diákok mögött.


 
Hiányosságok az információ technológiai (IT) szakképzésben

Az "ÚJ Gazdaság" fejlõdéséhez elengedhetetlen, hogy elég IT szakképzettségû munkaerõ álljon rendelkezésre. Az összes munkaerõ keresletbõl 1999-ben az EU-ban 9 %, az USÁ-ban 11 % IT szakképzettségû munkaerõ kereslete, tehát az EU kismértékben elmarad az USÁ-tól. Ennek egyik oka az, hogy az IT szakképzettséggel bíró munkaerõ kereslete Európában kisebb, mint az USÁ-ban. Az EU-ban azonban a kereslet 40 %-os növekedését várják az elkövetkezendõ 4 évben és ezzel az IT szakképzettségû munkaerõ hiányának növekedését 13 % ra teszik, szemben az USA 13,5 %-ával.
Egyre fontosabbá válik, hogy minél többen szerezzenek fejlett tudományos, mûszaki, vezetési ismereteket a felsõfokú iskolarendszer keretében. Az európaiak részvétele a felsõfokú oktatásban alacsonyabb, mint az USÁ-ban. Az EU-ban a 25-64 év közti népesség 22 %-a vett részt a "harmadik szintû" oktatásban, míg az USÁ-ban ez 35 %.
A vállalati hatékony innovációs készség másik fontos meghatározója a fejlett vezetési szakismeret rendelkezésre állása.
Jóval kevesebb a azoknak is a száma az EU-ban, akik tudományos fokozatot szereztek (MBA), mint az USÁ-ban. Évente az európai business school-okban 25 ezer új MBA fokozatot szereznek szemben az USA 100 ezrével. A világ vezetõ 20 business school-jából 17 az USÁ-ban található.


 
A munkahelyi teljesítmény növelése
Fontos, de önmagában nem elegendõ az innovációhoz a megfelelõ számú szakképzett és iskolázott munkaerõ. A vállalatoknak és a vállalkozóknak ezt a humán erõforrást hatékonyan kell megszervezni.
Az újfajta munkaszervezetek vállalati felhasználásának lehetõségét nagymértékben meghatározza a foglalkoztatottakat védõ szabályozás merevsége. Az innováció azonban sok esetben lényeges szervezeti változásokat kíván. Részben az átképzés, részben a megfelelõ szakmával rendelkezõk felvétele, átszervezés, vagy a jelenlegi alkalmazottak, akik kevésbé megfelelõ szakmával bírnak (és ez nem javítható) elbocsátása segít megoldani, keresztülvinni a változásokat.
Sok európai országban az elbocsátások, a határozott idejû és alkalmi munkaszerzõdések elleni túlzott védelem lelassítja azt a folyamatot, hogy az emberek újból munkát találjanak és egyben lecsökkenti az innováció ütemét is. Valójában megnehezíti egy szervezet szakképzett emberekkel történõ "feltöltését".
Annak a mértékét, hogy a cégek mennyire képesek vonzani, motíválni és megtartani a jó adottságokkal bíró munkaerõt, az adózás utáni nettó kereset befolyásolja. Az egyének munkára ösztönzését, a további szakképzettség megszerzését, a munkamódszerek megváltoztatását és újabb felelõsség vállalásának elfogadását szintén befolyásolja.
Európában az "átlagos" munkás kevesebbet tart meg fizetése emelkedésébõl, mint más országokban. Egy átlagos, termelésben dolgozó munkásnak a marginális adóterhelése minden európai országban nagyobb, mint az USÁ-ban, Németországban és Belgiumban pedig közel a duplája az USÁ-énak.
A cégeknek olyan javadalmazási rendszert kell használni, ami az egyéni javadalmazást az egész vállalat teljesítményéhez köti. A sikeres cégek ennek elérésére részvény opciós rendszereket alkalmaznak.
Európában azonban lényeges pénzügyi akadályok korlátozzák az ilyen rendszerek hatékonyságát és felhasználhatóságát. A kifizetendõ nyereség vállalat és alkalmazott által leadózott része átlagban másfélszeres Európában az USÁ-hoz viszonyítva. Néhány európai ország a részvény opciót büntetõadóval sújtja, megterheli az összes, a munkaadó és a munkavállaló részérõl fizetett szociális költségekkel és a legmagasabb jövedelemadót alkalmazza a nyereségre. Ez a politika azt jelenti, hogy pl. Franciaországban néhány részvény opció tekintetében a munkaadók és munkavállalók együttesen a nyereség 120 %-át kitevõ adót és szociális költségeket fizetnek be. Ez lelassítja az innováció léptékét, mert eltéríti a vállalatokat attól, hogy gyakorlott alkalmazottaikat hatékonyan motíválják, mivel erõsen érinti õket az aránytalanul magas szintû adóelvonás.

Európai vállalati sikertörténetek
Sok példaértékû módszer van, melyekkel az európai vállalatok és iparági csoportok emelik az alkalmazottak és leendõ alkalmazottak szakképzését és az új munkaszervezeti formák felhasználásával felszabadítják alkalmazottaik teljes potenciálját.
- British Telecommunications szponzorálja a "Reach out" programot az Egyesült Királyságban. A program a különösen hátrányos, elmaradott területeken segít az egyéneknek, fejleszti a munkavégzéshez szükséges szakképzést, beleértve az innovációhoz szükségeset is.
- Ericsson (Svédország) kialakított egy elkülönült "Business Innováció"-s egységet, hogy kezelje azokat az új elgondolásokat, melyek köré épülhet a holnap üzlete        
- Michelin sikerének kulcsa, hogy figyelmet szentel az embereknek és tényeknek. Fontos tudni, hogyan szabadítható fel az emberi kreativítás ereje és támogatni kell a különbözõ tudományágakat keresztezõ mobilitást, mert a felfedezés a különbözõ típusú szakértelmek konvergenciájaként jön létre. A radiálgumi felfedezése egy "házon belüli" mérnöknek köszönhetõ, aki üzleti pályafutását nyomdai beállítóként kezdte.

Helyes kormányzati módszerek:
Az európai kormányok körében sok jó példa akad, milyen lépéseket tettek annak érdekében, hogy javítsák állampolgáraik foglalkoztathatóságát.

  • A finn, az ír és a portugál kormány saját fejlesztési programjaikon keresztül pénzügyi és konzultációs támogatást biztosít a vállalatoknak a magas teljesítményû munkaszervezetek bevezetéséhez.
  • A holland, a portugál és a svéd kormány pénzügyi ösztönzõket biztosít otthoni használatra vásárolt számítógép beszerzéséhez. Ezzel javítja az állampolgárok IT képzettségét.
  • A portugál kormány Internet programot indított az iskolák számára azzal a céllal, hogy multimédia számítógépeket állítsanak be és minden iskola kapcsolódjon az Internethez. Az elmúlt két évben ezekben az iskolákban a napi Internet hozzáférés drámai módon nõtt.

Ajánlások:
Hogyan növelhetõ a munkaerõ foglalkoztathatósága az európai innovációs rendszerekben?
1. A kormányoknak támogatni kell a jövõ kihívásainak megfelelni képes munkaerõ kialakulását.
  • javítani kell a kapcsolatot az iskolák, egyetemek, kutató intézetek, business school-ok és az üzleti élet között,
  • olyan nemzeti iskolarendszert kell kialakítani, ami magába foglalja a kreatívabb és innovatívabb alkalmazottak fejlõdéséhez szükséges szakmai képzés megalapozását.
  • emelni kell az egyetemi és posztgraduális képzés színvonalát, különösen a matematika, a természet- és mûszaki tudományok (beleértve az IKT-át), valamint a vezetéstudomány területén.
  • segíteni kell a társadalom minden tagját, különösen az alacsonyabb szintû képesítéssel rendelkezõket az élethosszig tartó tanulás felvállalásában.
2. A kormányoknak elõ kell segíteni, hogy az embereket hatékonyan ösztönözzék munkára, további szakképesítés megszerzésére, a munkamódszerek változtatására és új felelõsség felvállalásának akceptálására.
  • adóteher mérséklési stratégia részeként csökkenteni kell a személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási hozzájárulásokat,
  • csökkenteni kell az opciós részvények után a munkaadók és az alkalmazottak által fizetett tõkenyereség adót.
3. A kormányoknak támogatni kell az olyan nagy teljesítményû munkarendszerek használatának terjedését, melyek támogatják az innovációt.
  • több rugalmasságot kell vinni a munkaerõpiac olyan részterületeire, mint a munkaidõ, munkaerõ felvétel, elbocsátás, bérezés és outsorsourcing (egyes tevékenységek vállalaton kívülre helyezése).
  • támogató programokkal kell segíteni a vállalatokat az új munkaszervezeti formák és munkamódszerek bevezetésében.
4. A vállalatoknak javítani kell az alkalmazottak szakképesítését és készségeit, különösen az innováció területein.
jelezni kell a kormányzatnak és az oktatási intézményeknek a vállalatoknál jövõben szükséges szakképesítést és készségeket, különös tekintettel a kreativitásra és innovációra,
  • növelni kell a kapcsolatok intenzitását a helyi iskolákkal és a megfelelõ egyetemekkel,
  • meg kell határozni a hatékony innováció igényelte szakképzést és képességeket, össze kell hasonlítani az alkalmazottak képzettségét és képességét és a legjobb módszereket kell alkalmazni és továbbfejleszteni,
  • új szervezeti struktúrákat kell bevezetni, ahol a hangsúly a többfunkciós team munkán van.

 
 
V. Az innováció finanszírozása

Összegzés

A vállalatok és a vállalkozók számára az innováció 2 fõ lényegi pénzügyi döntést von maga után. A “beruházási döntés", ami a beruházás költségeinek és nyereségének felbecslésén alapul és a “pénzügyi döntést", ami annak a tõkének a megszerzésén alapul, ami legjobban illeszkedik a cash flow-hoz és a kockázatokhoz.
Az anyag bemutatja, hogy Európában az innovátorok több nehézséggel találják szembe magukat, mint az USA-ban, amikor a döntésrõl és a beruházás finanszírozásáról van szó.
Összehasonlítva a helyzetet az USA-val, a kormányok K + F támogatása kevésbé “nagylelkû", kevesebb ember foglalkozik az új üzlet beindulása körüli bábáskodással, kevesebb a befektethetõ magántõke és kevesebb befektetési alap áll rendelkezésre a visszatartott keresetekbõl.
De mindenekelõtt a legfontosabb, hogy az általános profit a részvényeken alacsonyabb Európában, mint az USA-ban. Ez azt jelenti, hogy kisebb az innovációs befektetésre ösztönzés Európában.


Célzott kormánytámogatások

Az innováció ösztönzésére a legtöbb kormány a fiskális politikát használja, hogy csökkentse a K + F költségeit. Ezek a támogatások gyorsított amortizációt, hozzájárulásokat és adóelengedést jelentenek.
Az OECD úgy méri a pénzügyi támogatás hatását, hogy a K + F-be beruházott 100 euro kifizetéséhez mennyi jövõbeli adózás elõtti jövedelem szükséges.
A spanyol rendszer a legnagylelkûbb a világon. A spanyol cégeknek az eredetileg beruházott 100 euro fedezéséhez a jövõbeli jövedelmet 69 euróval kell növelni.
Azonban sok európai országban a hosszú amortizálási periódus, az adókedvezmény hiánya növeli azt az adózás elõtti jövedelemszintet, ami szükséges a K + F beruházáshoz. Németországban a cégeknek 105 euroval kell emelni a jövõbeli jövedelmet ahhoz, hogy az eredeti 100 euro fedezve legyen.
Azoknak a vállalatoknak, melyek K+F tevékenységet valósítanak meg, általános, mindegyikre vonatkozó pénzügyi támogatáson túlmenõen a kormányok bizonyos K+F projektekre közvetlen pénzügyi támogatást is nyújtanak.
Az EU kormányok a versenyszféra K + F-jének 9 %-áig, az USA-ban 15 %-áig adnak támogatást.

Új pénzforrások megnyitása

A legtöbb esetben az innováció eszmei javakba történõ beruházást von maga után. Ez kölcsöntõke-juttatással kevéssé biztosított. Ezért az új innovatív vállalkozás általában részvénytõke, családi és baráti megtakarítás és olyan külsõ beruházók révén finanszírozható, akik az ilyen kezdõ vállalkozásoknál bábáskodnak.

A tõkeforrás rendelkezésre állásának mérésére szolgál, hogy az állampolgárok milyen mértékben fektetnek be olyan alapokba, melyek a mások által indított üzleti vállalkozásokat finanszírozzák. Azoknak a száma, akik Európában ilyen befektetést eszközölnek, alig éri el az USA megfelelõ számának 2/3-át. Ráadásul az az összeg, amit az újonnan induló vállalkozások körül bábáskodók (business angels) ezekbe befektetnek Európában az USA értékének 1/5-ét sem éri el.
Ahogy az innovatív vállalkozás nõ, szüksége van különbözõ formában megjelenõ, általában nagy mennyiségû plusz tõkére. A legtöbb országban ezt a tõkepiacok biztosítják.

Az utóbbi idõben jelentõsen megnõtt az európai magán befektetési alapokba befektetett készpénz mennyisége. Ebben tükrözõdik az Egységes Piaci Program, az egységes valuta és a piac liberalizálása eredményeképpen megújuló érdeklõdés az európai befektetési lehetõségek iránt. A kockázati tõke beruházás mérete és természete még nagyban különbözik Európa és az USA között.
A kockázati tõke állománya egy fõre számítva és a vezetõi kivásárlások nélkül, Európában kevesebb, mint az USA megfelelõjének 20 %-a. Emellett az európai befektetések kevésbé koncentrálnak a magas technikai színvonalú ágazatokra és az induló vállalkozás korai szakaszaira.
A innováció elsõdleges finanszírozási forrása nagyobb vállalatoknál a meglevõ tevékenységeik nyereségessége. Ez azonban Európában alacsonyabb, mint az USA-ban.
A nyolcvanas években Európában a nyilvánosságra hozott vállalkozások éves részvényhozama 12 %, szemben az USA 13 %-ával.
A kilencvenes években a különbség 5 %-kal nõtt. Magas munkaerõköltségek, magas inputköltségek, kedvezõtlen munkatermelékenység és gyenge tõke megtérülés csökkenti az innováció finanszírozásával elérhetõ többletet az európai vállalatoknál. Számos országban ezt növeli még a társasági nyereség és osztalék magas adója.

Európai vállalati sikertörténetek

Sok jó példa van Európában a társaságok számára társaság által nyújtott kreatív finanszírozásnak.

  • Fedet Spanyolországban induló tõkét biztosít a high-tech cégek startjához.
  • Lernout and Hauspie (Belgium) a beszédtechnológia terén mutat fel európai sikertörténetet. Elõnyt húzott abból, hogy jó idõben jutott megfelelõ tõkéhez. A finanszírozásához – szemben a tõkepiaccal – mind az üzleti élet "angyalai", mind a kockázati tõke tulajdonosok, mind a befektetõk hozzájárultak.
  • St. Gobain (Franciaország) pénzalapokat és vezetési ismereteket biztosít a saját gyárai területén levõ KKV-knak.
  • Smurfit Munkahelyteremtõ Alap (Írország) az ír vállalatokat segíti az induláskor és korai fejlõdési fázisban.

Helyes kormányzati gyakorlat:
Sok jó példa akad, milyen úton-módon biztosítják az európai kormányok a pénzügyi ösztönzõket és a közvetlen pénzügyi támogatást. Segítik új tõke piac létrehozását is.
  • a dán kormány által 1992-ben létrehozott VaekesFonden az üzleti fejlesztések pénzügyi hátterét adja. 300 millió eurót fektettek projektekbe, melyek a KKV-k K+F tevékenységét és nemzetközi piacra lépését segítik elõ.
  • Az EU Bizottság segítségével hozták létre a páneurópai részvénypiacot, az EASDAQ-ot. Az indulás lehetõségét a német kormány biztosította.
  • A francia kormány mostanában újította meg kutatási adókedvezmény rendszerét. Ez azokat a vállalatokat segíti, amelyek a technológiai kutatások terén növelik erõfeszítéseiket. A rendszer segíti a kezdõ innovatív cégeket, támogatja ugyanis a K+F tevékenység vállalaton kívülre helyezését (outsourcing).
  • A spanyol kormány új termék fejlesztésének számos vonatkozásához pénzügyi ösztönzõket biztosít. Plusz ösztönzõk is belépnek, ha a projektet egyetemi intézménnyel hajtják végre.
  • A Twinning rendszer a holland kormány kezdeményezése. Ez kutató intézetek, vállalatok és magánszférabeli pénzügyi intézmények bevonásával serkenti az IKT szektorbeli indulásokat és szponzorálja az induló tõkét.

Ajánlások.
Az európai innovatív személyek és vállalatok részére biztosított pénzügyi alapok növelése érdekében:
1. A kormányoknak növelni kell az új innovatív vállalatok finanszírozását.
  • biztosítani kell az üzleti élet "angyalainak" támogatását különösen ha eszmei javakba fektetnek be,
  • biztosítani kell a kockázati tõke alapok támogatását, hogy csökkentsék az új vállalkozásokba történõ lehetséges befektetések vizsgálatának elõzetes költségeit.
2. A kormányoknak a nyereség szintjének javításával növelni kell a vállalatok képességét arra, hogy saját forrásaikból tudjanak a K+F-be befektetni.
  • minden adóterhet csökkenteni kell a vállalatoknál és a befektetõknél beleértve a személyi jövedelemadót, a társasági adót, az osztalék adót és a TB-t is,
  • növelni kell az adóalapoknál elszámolható gyorsított amortizáció szintjét és a K+F befektetésekre nyújtott adókedvezményeket.
3. A mûködõ vállalatoknak növelni kell az új cégek számára biztosított tõkekínálatot.
  • növelni kell a társasági együttes kockázatvállalást,
  • segíteni kell a helyi KKV csoportjait, hogy hatékony pénzügyi terveket hozzanak létre.

Minden méretû és minden ágazat vállalatai számára nélkülözhetetlen az innováció, mivel ez az elsõdleges mechanizmus, amivel létrehozzák és fenntartják versenyelõnyüket. A nemzetgazdaság számára is fontos, mert ez a leglényegesebb hajtóereje a gazdasági növekedésnek.
A beszámoló felvonultatja Európa számtalan innovatív vállalatát, köztük a KKV-ket is. Számuk azonban még nem elégséges, különösen a jövõbeli jólétet megalapozó ágazatokban kell több belõlük. Ezért minden európai cég elõtt ott a kihívás: még innovatívabbá kell válni.
Az összes kockázatvállaló Európában megteszi a maga hozzájárulását az innováció mértékének növekedéséhez.
Az európai állampolgároknak pozitívabb hozzáállást kellene tanúsítani a kockázatvállaláshoz, a vállalkozáshoz, valamint az új technológiákhoz és gyorsabban kéne alkalmazni az innovációs termékeket és szolgáltatásokat. Az egyetemeknek és kutató intézeteknek hatékonyabban kellene létrehozni és terjeszteni az új elgondolásokat. Biztosítaniuk kell a kreativítást, az innovációt és vállalkozó készséget támogató megfelelõ szakképzettség kínálatát.
A menedzsereknek és alkalmazottaknak folyamatosan emelni kell szakképzettségüket és készségüket, hogy új gondolatokkal gazdagítsák az innovatív folyamatot és lehetõvé tegyék új munkaszervezetek megvalósulását.
A kormányoknak elõ kell segíteni az innováció irányába tanúsított álampolgári attitüd változását, javítani kell az iskolai képzést és továbbképzést minden szinten és meg kell reformálni a keretfeltételeket, melyek ösztönzõket biztosítanak és akadályokat állítanak a cégen belüli innováció és vállalkozások elé.
Az európai székhelyû cégeknek is megvan a szerepük az innováció elõmozdításában. Intézményesíteniük kell azt az üzleti kultúrát, ami elõsegíti a kreativítást és innovációt, hatékonyan kihasználja az új termék- és szolgáltatáspiacok adta lehetõségeket, folyamatosan magasabb szintre kell emelniük az innovációs rendszerüket és javitaniuk kell az alkalmazottaik innovatív képzését és készségeit.
Amilyen mértékben le tudják dolgozni az európai vállalatok az összes többi kockázatvállaló támogatásával az innovációs deficitet, olyan mértékben fogják élvezni az európaiak a magasabb életszínvonalat, jutnak több munkalehetõséghez és jobb jövõbeli életminõséghez.