UNICE összehasonlító jelentés (benchmark report) 2000
Fordította: dr.Cseresné Kovács Zsuzsanna
Ez az anyag a UNICE sorban a harmadik benchmark report-ja
(elsõ a versenyképességrõl, a második a
vállalkozói szellemrõl szólt). Az anyag
beépíti a lisszaboni EU csúcs eredményeit.
Bemutatja, hogy Európában nem megfelelõ az
innováció színvonala, felsorolja okait és
rámutat néhány megoldásra. A
viszonyítási pont többnyire az USA.
Az innováció minden vállalat
és ágazat számára a fenntartható
elõnyök kulcsterülete. Egyben összefoglaló
megközelítése mindannak, amit üzleti
tevékenységnek neveznek. Magába foglalja az új
termékek és szolgáltatások
kialakítását és bevezetését, új
folyamatok és mûködési módszerek
felhasználását.
Jóllehet
Európában sok innovációs sikertörténet
van, összességében távol van az USA ilyen
irányú teljesítményétõl.
Az innovációs
deficit számtalan tényezõnek tudható be:
ebbõl számos a vállalaton belüli, de sok a
külsõ tényezõ is.
- Az európai
társadalom kevésbé támogatja a
kockázatvállalót és az új
technológiát alkalmazót, jóllehet ezek az elemei
a sikeres innovációnak.
- Az európai
termék- és szolgáltatáspiac nem
biztosítja az innovációra ösztönzés,
késztetés és a lehetõségek
megfelelõ egyensúlyát.
- Európa
kevés forrást biztosít a kreativitás és a
tudás terjesztéséhez különös tekintettel
a K+F-re.
- Az európai
képzési rendszer kevésbé sikeres más
országokhoz viszonyítva, melyek felvértezik
polgáraikat olyan kulcsszakmákban
nélkülözhetetlen területeken, mint a matematika, a
természettudományok és
vezetéstudomány.
- Az európai
adóterhek magasak, különösen az
újítókra, a vállalkozókra, menedzserekre,
alkalmazottakra és a vállalatokra vonatkozók.
- Az európai
szabályozási keretek kizárják a modern, nagy
teljesítményû munkahelyek
kifejlesztését.
Az
európai innovációs szint növelésére
indítandó akciók legfontosabb területeire
vonatkozó UNICE ajánlások
Célkítûzés:
Az innovációra és kreativításra
irányuló attitüd javítása:
A
kormányok részérõl:
Tudatosítani kell,
hogy Európa gazdasági és szociális
jólétére milyen fontos hatással van a
kreativítás és az innováció. Ezért az
innovációra és az új technológiára
vonatkozó attitüdöt 2005-ig az USA színvonalához
kell közelíteni. Demonstrálni kell az olyan egyének
és vállalatok támogatását, amelyek
kockázatot vállalnak és innovációra
vállalkoznak. Ezért 2002-ig újra kell szabályozni
csõdtörvényt.
A vállalatok
feladata:
Az új termékek és piacok teljes potenciáljának felszabadítása:
A kormányok részérõl:
Az európai egységes piac kialakítását be kell fejezni. Ezért a pénzügyi szolgáltatások liberalizálását 2005 helyett 2003-ra kell elõrehozni.
El kell távolítani az innováció és a piacralépés akadályait, különösen azokat, melyek a liberalizálást akadályozzák. Ezt 2003-ig végre kell hajtani.
Meg kell reformálni azokat a szabályozókat, amelyek lelassítják a piacra jutás idejét, szabályozási bizonytalanságokat okoznak, vagy növelik a fejlesztési költségeket. Ezt 2003-ig végre kell hajtani.
A vállalatok feladata:
Az erõfeszítések fokozása annak érdekében, hogy felismerjék és kihasználják az új módszerek, vevõk, termékek és piacok kialakulásához vezetõ lehetõségeket.
Több forrást kell biztosítani a gyorsan növekvõ, tudásalapú ágazatokba és a hagyományos termékek folyamatos tökéletesítésébe történõ befektetésekhez.
A cégek információ- és kommunikációs technológiai (továbbiakban: IKT) szintjének növelése.
A tudás és az új elgondolások létrehozására és felhasználására vonatkozó lehetõségek
A kormányok részérõl:
Növelni kell a közpénzekbõl finanszírozott kutatások versenyét. Ezért 2004-ig a megfelelõ köz- és magánpénzbõl finanszírozott intézmény elõtt meg kell nyitni az összes kutatási szerzõdést. Elõ kell segíteni a köz- és magánszektor együttmûködését. Ezért az együttmûködés akadályait 2004-ig fel kell számolni. Javítani kell a szellemi tulajdon jogok hozzáférésének rendszerén. Ezért 2001-re el kell érni, hogy átfogó közösségi szabadalmi szabályok érvényesüljenek.
A vállalatok feladata:
A legjobb módszerek átvételével magasabb fokra kell emelni az innováció rendszerét. A teljes vállalati üzleti stratégiába integrálni kell a technológiai stratégiát.
Az emberek tudásának és kompetenciájának emelése
A kormányok részérõl:
Emelni kell a képzés színvonalát a matematikában, a természettudományokban, a mûszaki tudományokban (információs és kommunikációs technológiák: IKT) és a vezetéstudományban. Ezért 2005-ig 5 %-kal csökkenteni kell és 2010-ig meg kell szüntetni a lemaradást az IKT-ban. Hozzá kell segíteni a társadalom tagjait, hogy részt vehessenek a folyamatos tanulási programokban. Ezért 2001-ig fel kell mérni azoknak a számát, akik hozzáférhetnek a folyamatos tanulási programokhoz.
A vállalatok feladata:
Javítani kell a kapcsolatokat a helyi iskolákkal, és a megfelelõ egyetemekkel.
Növelni kell a beruházást a folyamatos oktatásba és továbbképzésbe.
Új szervezeti struktúrákat kell bevezetni.
Az innováció finanszírozásának javítása
A kormányok részérõl:
Támogatni kell az új, innovatív cégek számára elérhetõ finanszírozási kínálat növekedését.
Ezért 2002-ig ki kell alakítani, hogyan mûködhetnek közre a kockázati tõke alapok a beruházásokat megelõzõ költségek csökkentésében ezeknél az új vállalatoknál.
A társas vállalkozásokra és a befektetõkre nehezedõ összes adóterhet csökkenteni kell.
2001-ben készíteni kell egy összehasonlítást és ezt követõen 2005-ig az összehasonlított országok közti különbségeket felére kell csökkenteni.
A vállalatok feladata:
A cég kockázatvállalásának növelése. A helyi kis és középvállalkozások (KKV) segítése a hatékony finanszírozási tervek elkészítésében.
Az innováció a
gazdasági növekedés hosszú távú
hajtóereje. Akkor prosperál, ha a társadalom olyan
feltételeket teremt, amelyben a menedzserek és a
vállalkozók bátran vállalják a
kockázatot és ezért a jólét és a munka
új forrásait alakítják ki. Ez magába foglalja
minden ágazatban, feldolgozó és szolgáltató,
magas és alacsony mûszaki fejlettségûben
egyaránt az új termékek, módszerek és
szolgáltatások kifejlesztését és
bevezetését. Az innováció forradalmi és
növekedési változást testesít meg.
Az innováció felöleli az eszmei
és a dologi, tárgyi K+F beruházásokat
éppúgy, mint a marketinget és az új
termékekhez szükséges felszereléseket.
Innovatív cégek magasabb piaci részesedést
hasítanak ki maguknak, több értéket termelnek
és több munkahelyet teremtenek, mint más cégek.
Megtalálhatók a hagyományos, alacsony mûszaki
színvonalú és az új, magas mûszaki
fejlettségû ágazatokban is. Ezen túlmenõen a
lényeges változások olyan üzleti környezetben
zajlanak, ami a jövõben megjutalmazza a sikeres
innováció eredményességét és
növeli az elégtelen innovációs
teljesítmény büntetését.
-
gyors tudományos változás és új technológiák rohamos terjedése
1900 elõtt az USÁ-ban 50 évre volt szükség ahhoz, hogy az innováció behatoljon a háztartások 25 %-ába. 1975 óta az innováció a fenti behatolási szintet 20 év alatt éri el és sok új termék fél életciklusa kevesebb, mint 1 év. -
növekvõ globalizációA nemzetközi tõke és termékpiacok liberalizációjával jár, hogy az egyes ágazatok és hazai vállalatok növekvõ számban találják szembe magukat innovatív külföldi versenytársakkal.
új fogyasztói preferenciák
Új piacok alakulnak ki, közülük sok a szolgáltatásban. Pl. az elöregedés nem csak fenyegetés az európai szociális rendszer számára, hanem lehetõséget teremt új fogyasztási igények kielégítésére. -
az információs társadalom felnövekedése
Az információs és kommunikációs technológiákban történõ elõrelépés és a növekvõ iskolázottsági szint magával vonja az információhoz jutás emelkedõ mértékét és csökkenti költségeit. Ez lehetõvé teszi az "Új Gazdaság" kialakulását új piacokkal, az áruk szétosztásának és az üzletkötések új módszereivel.
Az innováció
mérésének egy gazdaságra vonatkozóan nincs
sem egyszerû, sem egységes eszköze. Ez az anyag 3
különbözõ összehasonlítási pontot
vázol fel:
- teljes gazdasági
teljesítmény,
- cégszintû innovációs
teljesítmény,
- az egész gazdaságra kiterjedõ
innováció
Az anyag követendõ
példákat, Sikeres európai vállalatokat mutat be.
Mindent egybevetve azonban Európa gazdasági
teljesítménye és különösen az
innováció elmarad az élenjáró
USÁ-tól. Az "innovációs deficit" a
fõ oka annak, hogy Európa képtelen megbirkózni a
világ legversenyképesebb gazdaságaival. Az USA-beli
versenytársakkal összevetve az európai vállalatok
piacralépése, új módszerek, termékek,
szolgáltatások bevezetése lassúbb.
Átfogó gazdasági
teljesítmény:
A gazdasági
teljesítmények különbsége abban a relatív
képességben nyilvánul meg leginkább, hogy az
állam mennyire segíti polgárainak
jólétét és munkáját.
Jóllehet az európaiak relatív
életszínvonala 1970 óta megduplázódott,
még mindig csak 2/3-a az USÁ-énak. Ez a
különbség relatív értelemben 30 éve
változatlan és abszolút értelemben növekszik,
különösen 1990. óta.
1970.
óta Európa munkában álló
népessége a munkaképes korú népesség
65 %-ról mára 60 %-ra csökkent.
Összehasonlításul ugyanezen idõ alatt a
foglalkoztatottság az USÁ-ban 62 %-ról 74 %-ra nõtt.
Az európai munkanélküliségi
ráta rosszabb, mint az USÁ-ban. 1970 óta az EU-ban a
munkanélküliség 3 %-kal, 9 %-ra nõtt. Ezalatt az
USÁ-ban az 1970-es 5 %-ról 4 %-ra csökkent. A
munkanélküliség struktúrája is
különbözõ. A hosszútávú
munkanélküliség szintje Európában
tízszerese az USÁ-énak és kétszer annyi a
fiatal munkanélküli Európában, mint az
USÁ-ban.
Innovációs teljesítmény a vállalatok
szintjén:
A vállalatok és
alkalmazottaik tevékenysége meghatározza annak a
gazdaságnak az innovációs szintjét, amelyben
mûködnek.
Az egyes cégek
innovációs szintjének fontos jellemzõje, milyen
mértékben képesek termékeik,
szolgáltatásaik és a tevékenység
folyamatainak színvonalát emelni. Az erre vonatkozó adatok
azt mutatják, hogy az amerikai cégek közül több
cég képes új termékekbõl kihozni a forgalmuk
meghatározó részét. Azoknak a cégeknek az
aránya, amelyek az összes eladásaikban 10 %-nál
több az új termék, az USÁ-ban 26 %, míg
Európában 21 %. (Az új termék 3 évnél
nem régebben piacra bevezetett olyan termék, ami új
szükségletet elégít ki és jelentõsen
eltér a létezõ szükségletek
kielégítési módjától.)
Az új termékek, szolgáltatások és
módszerek bevezetésének lényeges
elõfeltétele az új tudásanyag kifejlesztése.
Ennek mérésére szolgál az
újítási tevékenység mértéke a
társadalomban. Az újítási tevékenység
ágazatonként különbözõ és
részben befolyásolja az adott ország üzleti
kultúrája és gyakorlata, valamint az a költség
és idõ, amíg a szabadalmi oltalom megszületik.
Mindenesetre jelzi azt a mértéket, meddig terjed a cégek
pozitív hozzáállása az innovációhoz
és milyen mértékû az elsõ
hozzáférés a vezetõ
technológiákhoz.
A belföldiek
által benyújtott szabadalmi oltalmak számával
mérve az EU-ban a szabadalmi tevékenység szintje 1/3-a
Japánnak és fele az USÁ-nak.
Az egész gazdaságra kiterjedõ
innováció:
A gazdaság
különbözõ ágazataiban felhasznált
források a másik fontos jellemzõje az
innovációs teljesítménynek. Az USÁ-hoz
viszonyítva Európa kevésbé sikeres a
feldolgozóiparba koncentrált források tekintetében.
Ez olyan, a versenyelõnyt biztosító eszmei (szemben a
tárgyi, dologival) források kihasználását
jelenti, mint a K+F, a magas szakmai képzettség, a marketing, a
védjegy.
A feldolgozóipari hozzáadott érték
megoszlása (1997) %:
EU | USA | |
anyagi, dologi | 56 | 47 |
eszmei | 44 | 53 |
Az EU az USÁnál
kevésbé sikeres a szolgáltatási ágazat
fejlesztésében. A szolgáltatási szektor
fejlesztése a magasfokú szakmai képzettség nagyobb
kihasználását jelenti, pl. finanszírozás,
biztosítás, üzleti szolgáltatások, ingatlan
és kommunikációs szolgáltatások.
A magasfokú képzettség
kihasználása: a szolgáltatási ágazat
hozzáadott értékének megoszlása: %:
EU | USA | |
magas képzettség | 38 | 50 |
egyéb | 62 | 50 |
Európai vállalatok sikertörténetei:
- Brisa (Portugália) az 1990-es évek
elején a hazai piacon bevezetett egy olyan autópálya
kapu rendszert, ami elektronikus címke használatának
technológiájára támaszkodik. A folyamatos
termékfejlesztés nyomán a Brisa ma már sikerrel
exportál.
- Michelin (Franciaország) vezetõ a
gumiabroncs piacon. Ez a minden területre és termékre
(pl. radiáltechnológia és "zöld",
alacsony ellenállású gumi) kiterjedõ
innovációs kapacitás eredménye. Ez
biztosítja a magas teljesítményt és
minõséget.
- Nokia (Finnország)
élenjáró a világ mobiltelefon piacán.
Sikere a folyamatos innovációnak köszönhetõ.
Ma ott tart, hogy mérete két évente
megduplázódik.
- SAP (Németország) sikeres
innovációkkal a "könyvelési csomagok"
kínálatában a világ
élenjárójává vált.
- Smith Kline Beecham (Egyesült
Királyság) a világ élenjáró
gyógyszergyártója. Forgalmának 40 %-a az
elmúlt 5 évben beindított termékekbõl
származik.
- Swatch (Svájc) a folyamatos termék
minõség növelés programját
követõen egy új termékkel forradalmasította
a globális óraipart.
- Tetra Pak (Svédország)
képessé vált arra, hogy az olyan
problémák megoldásainak széles
sávjával szolgálja vevõit, melyek a
folyadékok feldolgozásával,
csomagolásával és elosztásával
kapcsolatban merülnek fel. A teljes üzletet átható
folyamat integráció segített elérni és
fenntartani a versenyelõnyt.
Az egyes vállalatok és a
vállalatok egyes csoportjainak tevékenysége
meghatározza egy gazdaság innovációs
szintjét. Számtalan tényezõ befolyásolja a
vállalat innovációs képességét. A
kormányok és közintézmények ezek
többségére hatással vannak.
A
kormányok cselekedetei fõszerepet játszanak az olyan
környezet kiépítésében, ami támogatja a
vállalati innovációt. Ez feltételezi egy olyan
szilárd makrogazdasági szerkezet fennállását,
ami biztosítja a menedzserek, vállalatok és
munkavállalók számára az innovációba
való hosszútávú befektetés
támogatásának szükséges
elõrejelzését.
Az anyag 5
kulcstényezõre összpontosít, melyek
segítségével meghatározható a
vállalatok innovációs képessége. Ezek
közül sok túlmegy az egyes vállalatok által
konrollálhatón, de a kormányok tevékenysége
hatással van rájuk.
Az
innováció alapvetõ feltételei:
-
pozitív hozzáállás a kockázathoz, a vállalkozáshoz és az új technológiákhoz,
- kedvezõ piaci feltételek,
- az új tudás és
elgondolások széleskörû fejlesztése
és terjesztése,
- jól képzett emberek
rendelkezésre állása,
- könnyû hozzájutás a
kockázati tõkéhez
A kultúra és az attitüd
befolyásolja a menedzserek és a vállalkozók
kockázatvállalási hajlandóságát, az
új termékek, szolgáltatások, termelési
folyamatok technológiai választékát és a
potenciális munkavállalók karrier
választását.
A kormányzati
politikát, szabályozási kereteket, az ipar és az
egyetemek együttmûködésének
hatékonyságát és a kockázati
tõkéhez való hozzájutást ezen
túlmenõen a társadalmi attitüd is
befolyásolja.
Az USÁ-val összevetve
az EU polgárai kevésbé támogatják a
kockázatvállalást, a vállalkozói szellemet
és az új termékek adaptálását. Ha ez a
hozzáállás nem megy keresztül alapvetõ
változáson, nehéz lesz lényeges javulást
felmutatni az innováció terén Európában
és ebbõl eredõen a versenyképességben,
növekedésben és a foglalkoztatottságban is.
Bármilyen cégnél vagy társadalomban a vállalkozáshoz, kockázatvállaláshoz, innovációhoz leginkább nélkülözhetetlen három leglényegesebb tulajdonság:
- hajlandóság megküzdeni a
bizonytalannal struktúrálatlan körülmények
közt ("elgondolni az elgondolhatatlant")
- a versenyezni (nyerni) akarás
- a probléma megoldás egyéni
megközelítése ("a
különbözõség vágya")
Általában véve egy
országban nem létezik szimpla korreláció ezek
között a tulajdonságok és az innováció
között, de minél elterjedtebbek ezek a tulajdonságok, a
kulturális közeg annál jobban támogatja a
kockázatvállalást, a vállalkozást és
az innovációt.
Az egyes európai
országok ebben a vonatkozásban nagy
eltéréséket mutatnak. fel. A legtöbb európai
társadalom kevésbé képes megküzdeni a
struktúrálatlan módon jelentkezõ
bizonytalansággal, az amerikaihoz viszonyítva
Európában alacsonyabb a versenyszellem és
kevésbé individualisták az emberek. Mindent egybevetve az
eredmény azt mutatja, hogy Európában az egyéni
beállítottság kevésbé hajlik a
kockázatvállalásra, a vállalkozásra és
az innovációra, mint az USÁ-ban.
A
különbözõ beállítottság
tükrözõdik a kockázatvállaló üzleti
tevékenységekben való részvétel
különbözõ mértékében. Az EU-hoz
viszonyítva több, mint háromszor annyi USA
állampolgárnak volt valamilyen köze üzleti
tevékenység beindításában.. Az USÁ-ban
1999-ben a felnõtt lakosság 8,5 %-a vett részt üzlet
beindításában, ugyanez az EU országok
esetében 1,4-3,5 % között mozog.
A
kormányok a csõd szabályokon keresztül is
befolyásolják a kockázatvállalási
hajlandóságot. Innovatív személyek,
vállalkozók és befektetõk kedvét szegi, ha a
csõd törvény képtelen egyensúlyt teremteni a
megfelelõ hitelezõvédelem és a
kockázatvállalás támogatása közt. Az
USÁ-ban kemény csõdszabályok vannak. A csõd
lebonyolítása azonban azonnal megtörténik (nem
húzódik el) és az egyének korlátozás
nélkül belekezdhetnek új üzlet
beindításába (ha természetesen a siker
valószínûsége nagyobb). Sok európai
országban a csõdfelszámolás, a fõ
kötelezettségek teljes és végleges rendezése
hosszabb idõt vesz igénybe. Ez megbélyegzi a hibát
és szükségtelen kilépési korlátokat
emel. A csõdbe ment cég eszközeire fennálló
hitelezõi igény hossza az USÁ-ban 1 hónap, az EU
12-k esetében 8,5 hónap.
Az innováció piacot
alakíthat, de a legtöbb innováció kereslet
vezérelt. A cégek válaszolnak a piacok
közvetítette késztetésre és
ösztönzésre. Azonban az új technológiák,
termékek és szolgáltatások elfogadása
tekintetében a fogyasztó hajlandósága
meghatározó.
Az akarat hiánya
lelassítja az innováció léptékét
és az innovációt a meglevõ
technológiák kihasználására és nem
újakra összpontosítja.
Európaiak és amerikaiak egyformán pozitívan
fordulnak az új technológiák felé. Az összes
európai felnõtt 70 %-a, ill. az amerikaiak 69 %-a gondolja, hogy
az új technológiák elõnyt hoznak a társadalom
számára. Az európaiaknak azonban fenntartásaik
vannak a a "potenciális" fenyegetésekkel szemben: az
európaiak 57 %-a szemben az amerikaiak 38 %-ával gondolja, hogy
néhány új technológia jelentõs
mértékben fenyegetheti az egészséget, a
biztonságot, ill. a környezetet. Ez azt jelenti, hogy az amerikaiak
közül valószínûleg többen tartoznak az
új technológiák és új termékek
"könnyen elfogadó"-i közé, mint az
európaiak.
Ezek a fenntartások
világosan kirajzolódnak a biotechnológia, mint a
21.század elsõ részének legfontosabb, új
lehetõségeket biztosító
technológiájának felhasználása
irányába mutatott európai és amerikai
beállítódás
különbözõségében. A
hozzáállás ilyen különbözõsége
azért fontos, mert meghatározza, milyen mértékben
lesz képes az európai mezõgazdaság és ipar
versenyezni (Európában és az exportpiacokon) a világ
más, a biotechnológia eredményeit felhasználó
országok vállalataival. A diagnosztikai vizsgálatok
kivételével az európaiak kevésbé
támogatják a biotechnológia
felhasználását összes alkalmazásában,
mint az amerikaiak. A különbségek az élelmiszerek
és a mezõgazdaság területén a
legkifejezettebbek. Számos különbség mélyen
gyökerezõ kulturális tényezõk eredménye,
mások hiányos információknak tudhatók be.
Európai cégek
sikertörténetei:
Már sok helyi,
regionális, nemzeti és páneurópai program
létezik, melyeket az innovációra vonatkozó
beállítottságot megváltoztatni segítõ
cégek fejlesztettek ki.
- BP, egy dél-walesi (Egyesült
Királyság) olaj- és vegyipari üzem
részleges bezárását követõen
továbbképzésbe ruházott be. Ezzel sikerült
a magas munkanélküliséggel sújtott területen
az innovációra és a vállalkozásra
vonatkozó attitüdöt megváltoztatni.
- COTEC, egy spanyol alapítvány, melyet
sok spanyol és multinacionális vállalat támogat,
keresi a vállalkozásokba, ill. általában a
spanyol társadalomba történõ technológiai
innováció elõsegítésének
módjait.
- Több, mint 10 európai országban
az Ernst & Young a legsikeresebb növekedést
végrehajtó cégeknek felajánlja az
"Év vállalkozója" díjat. Ezzel a
kezdeményezéssel az Ernst & Young fõszerepet
játszik a vállalkozási szellem
fejlesztésében.
- Growth Plus Europa összehozza Európa
legdinamikusabb munkahely teremtõ vállalkozóit,
célul tûzte ki az oktatáson, képzésen
és modell szerepek felhasználásán keresztül
segítse a vállalkozói szellem
kibontakozását Európában.
- A svéd Munkahely és Társadalom
Alapítvány, melyet a 30 legnagyobb svéd cég
támogat, kockázatvállalási és
vállalkozói tevékenység
elõsegítésére létrehozott programot
támogat Svédországban.
- Ma már 18 ország a tagja a Fiatal
Vállalkozók Európája
Alapítványnak, melyet elsõsorban az üzleti
körök alapítottak. Céljuk: a fiatalok
hozzásegítése a személyes sikerhez
szükséges beállítódás és
szakértelem kifejlesztéséhez.
Számos európai kormány indított olyan programokat, melyek célja a siker elismerése, a diákok és a KKV-k inovatívabbá válásának támogatása.
-
Felsõ Ausztria kormánya egy "Innovációt Elõsegítõ Program"-ot indított. Ez arra ösztönzi a KKV-ket, hogy gondolataikat új termékekbe ültessék át. Egyetemet végzett fiatalok részesülhetnek speciális továbbképzésben és felkészítésben. Közben két évig a kormány költségére vállalkozásuknál maradnak.
- A finn elnök alapított egy "Az
Év Innovációs Díjá"-t. Ez
segít növelni a vállalkozói szellem, a
kreativítás és az innováció
fontosságát és tudatosítását.
- A német szövetségi elnök a
"Technológia és Innovációs
Díj"-ak évenkénti
odaítélésével ismeri el a kivételes
technikai, mûszaki és tudományos eredményt.
Összefoglaló:
Az ösztönzõk, valamint a vállalatok és
vállalkozók számára nyitva álló
lehetõségek és az akadályok, melyekkel
szembenéznek a piacokon, az innováció legfontosabb
hajtóerõi. A vállalatok a nagy, egységes piac magas
versenyképességi szintjéhez, az igényes
fogyasztókhoz, és az új piaci lehetõségek
megjelenéséhez igazodnak. Túl sok olyan európai
termékpiac van, amelyik nem biztosítja a cégek és
vállalkozások számára a lehetõségek,
az ösztönzõk és késztetések helyes
egyensúlyát. Negatív fogyasztói
beállítódás, szabályozási
korlátok és nem megfelelõ infrastruktúra oldja a
verseny intenzítását, korlátozza a piacra
történõ belépést, széttöredezi a
piacot, növeli a költségeket és lassítja az
új termékek és piacok növekedését.
Az innováció egyik
legfontosabb feltétele az igényes fogyasztó
jelenléte különösen az új piacokon. Ez
többé-kevésbé az új piacok és a
fogyasztók kiszolgálásának új
módszerei növekedési arányával
mérhetõ.
Az európai
fogyasztók általában az amerikai
fogyasztóknál lassabban alkalmazzák az új
termékeket és szolgáltatásokat. Pl. az elektronikai
termékek piaca négyszer nagyobb az USÁ-ban, mint
Európában. Van azonban néhány ágazat, ahol az
európai fogyasztók jóval gyorsabban alkalmazták az
új termékeket és szolgáltatásokat. Pl.
Európában 1000 fõre 300 mobiltelefon jut, míg az
USÁ-ban 280.
Az északi országok
még inkább elõrehaladottak. Világvezetõk a
mobiltelefon gyártásban annak eredményképpen, hogy
kormányaik liberalizálták a piacot és a piac
fejlõdésének korai szakaszában
termékszabványokat alakítottak ki. Ez
ösztönözte a verseny intenzítását,
csökkentette a költségeket és struktúrálta
a kulcstechnológiák fejlõdését. (Pl. GSM) Az
egységes piac biztosította további
szabványosítás segített ezeknek a cégeknek a
globális versenyképesség
javításában.
Az intenzív verseny és
az új piaci lehetõségek kialakítása függ
a szabályozási keret és a fizikai infrastruktúra
jelenlététõl, ami lehetõvé teszi a technikai,
mûszaki változást és új hazai és
nemzetközi versenytársak belépését.
Sok mai gyorsan növekvõ termék-
és szolgáltatáspiac a modern információs
és kommunikációs technológiák (IKT)
felhasználásán alapul. Elektronikus kereskedelem, gyors
csomagküldõ szolgálat, távoktatás; mind
jó példával szolgálnak a magas szintû IKT
infrastruktúrára és az alacsony költséggel
dolgozó, telekommunikáción alapuló, gyorsan
növekvõ piacokra.
A piaci
liberalizáció javította az IKT infrastruktúra
minõségét Európában, de
minõségében és a szolgáltatások
széles skáláját illetõen még mindig
elmarad az USA mögött. Csak a skandináv országoknak van
az USA minõségét megközelítõ
infrastruktúrájuk.
A piac
liberalizálása még nem hozott lényeges
javulást az Internet hozzáférés
költségében. Az átlagos költség az EU-ban
jóval magasabb (közel 3-szoros), mint az USÁ-ban vagy a
fejlett, EU-n kivüli más, vezetõ országok
között.
A versenyt és az új
piaci lehetõségek fejlõdését az új
termékek és szolgáltatások
jóváhagyásának szabályozási rendszere
is befolyásolja. Számos szolgáltatási
ágazatban Európában a legnagyobb szabályozási
problémák az új szolgáltatást
nyújtók engedélyeztetése és a licenc
megszerzése körül vannak. Ebbe beletartozik a külsõ
szabályozás széles skálája, amelyeknek meg
kell felelni, mielõtt egy kiskereskedelmi egységet megnyitnak. Pl.
kevesebb idõbe telik felépíteni egy új benzinkutat
az EU-ban, mint az USÁ-ban, de háromszor annyi idõt vesz
igénybe az engedélyek beszerzése, mint odaát.
Európában a
túlszabályozás és a nem hatékony
döntéshozási folyamatok növelik az új,
tudásalapú termékek piacra jutási idejét
és a fejlesztési költségeiket, és
szabályozási bizonytalanságot okoznak a
szolgáltatások számtalan területén
anélkül, hogy lényegesen emelnék a
fogyasztóvédelem és a környezetvédelem
szintjét. Jóllehet az utóbbi években jelentõs
javulás ment végbe, pl. a humán gyógyszerek
tekintetében, még mindig hosszabb idõt vesz igénybe
a legtöbb tudásalapú termék piacra juttatása
Európában, mint az USÁ-ban.
Az
állatorvoslásban használt gyógyszerek
kifejlesztése és jóváhagyása 40 %-kal
hosszabb idõt vesz igénybe Európában, mint az
USÁ-ban. Az európai jóváhagyási folyamatok az
új termékek kifejlesztési költségeit magasabbra
emelik, mint az USÁ-ban.
Európai cégek sikertörténetei:
Sok európai céget lehet példaképül
állítani, melyek egyes iparágakban a globális piac
vezetõjévé váltak.
-
Barilla Mulino Bianco Olaszország vezetõ tésztagyártója. Az innovációs tevékenységük ú.n. innovációs tölcsért formál. Ez a piackutatás, a K+F, a termelés, a logisztika és az adminisztrációs funkciók folyamatos visszacsatolását jelenti.
-
Az innováció segített a holland Heineken cégnek megtartani vezetõ pozícióját az italgyártásban. Az innováció magába foglalta a csomagolás minõségének és a logisztikai rendszernek a javítását.iSi (Ausztria) világelsõ a túlnyomásos gáztartály technológiájában. Sikerük a világszínvonalú kutatáson és a vevõkkel való szoros partnerkapcsolaton alapul.Multiples vezetõ a divatos dolgozó nõkre szakosodott francia kiskereskedelemben. Sikerét annak köszönheti, hogy egységes, specializált üzletekbõl elégíti ki a divat széles skáláját.
Helyes kormányzati gyakorlat:
Számtalan jó példa van arra, hogyan liberalizálják és deregulálják az európai kormányok a termék- és szolgáltatáspiacokat. A licenc megszerzésének egyszerûsítésére is akadnak jó példák.
-
Az EU Bizottság 1999 decemberében publikálta "Az elektronikus kereskedelem: információs társadalom mindenki számára" címû anyagát. Ennek fõ célkitûzései:
-
El kell juttatni minden állampolgárt otthon vagy az iskolában, minden vállalkozást és önkormányzati, központi adminisztrációt a digitális korszakba.
-
Ki kell alakítani a digitális írástudó Európát, amelyet támogat az a vállalkozói kultúra, amelyik hajlandó finanszírozni és kifejleszteni új gondolatokat.
-
Biztosítani kell, hogy az egész folyamat magába foglalja a fogyasztói bizalmat, és megerõsítse a szociális felzárkózást.
A portugál kormányzat most
vezette be az egyablakos rendszert az új cégek
regisztrálására. Ez lényegesen csökkenti az
idõt és a szükséges költségeket.
A skandináv kormányok
liberalizálták a telekommunikációs piacot és
mobil telefon szabványokat állítottak fel. Ezzel
segítették a helyi vállalatokat, hogy vezetõ
pozíciót szerezzenek a mobil telefonok piacán.
Ajánlások:
A lehetõ leggyorsabban fel kell szabadítani
az új termékeket és piacokat Európában.
- kompletté kell tenni az egységes piaci programot,
- meg kell erõsíteni a teljes és hatékony egységes piaci szabályozást,
- el kell hárítani a piacra lépés és az innováció útjában álló akadályokat, melyek fojtogatják a versenyt,
- ösztönözni kell az új termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó páneurópai és globális szabványokról szóló sürgõs megegyezést,
- javítani kell a szabályozás minõségét,
- konzisztenssé kell tenni más OECD országok szabályozásával
3.A vállalatoknak, különösen a KKV-knak fontolóra kellene venni, hogyan határozzák meg és használják ki az új vevõk, termékek és piacok fejlõdésének lehetõségeit.
- a vevõcentrikus piackutatás hatékony felhasználása,
- új technológiák felhasználása, több befektetés az új termékek fejlesztésébe, marketing,
- új
teljesítménymérések bevezetése, melyek a
piaci pozíció és a vevõi
elégedettség javítására
koncentrálnak.
Ez javítja az innováció szintjét
Európában, növeli a menedzserek és
vállalkozók befektetésre
ösztönzését, támogatja az új,
különösen a tudásalapú termékek
kifejlesztését és piacra vitelét.
Összefoglaló.
Az innováció függ az új tudás és
gondolatok kialakulásától és
diffúziójától, a létezõ tudás
összeolvadásából eredõ új
koncepcióktól különösen a tudomány és
technológia területén. Növekszik a
függõség az innovációs rendszer minden
része közti hatékony interakciótól.
A létrehozási fázis egyenlõ a
felfedezési fázissal és ez fontos
meghatározója az innováció szintjének.
Az új eszmékrõl és
tudásról szóló információhoz
hozzáférés fontos, mert bármelyik országban
ez befolyásolja azoknak a vállalatoknak a számát,
amelyek képesek az új gondolatokat piaci
körülmények közé átültetni.
Az anyag bemutatja, hogy Európa a tudás
és az új gondolatok kialakítása, ezeknek a
gondolatoknak a mélysége és diffúziója
tekintetében lemaradt. Az is világossá válik, hogy
Európa keveset költ K+F-re, különösen üzleti
K+F-re.
Az európai egyetemeket és
vállalatokat kevésbé ösztönzik az
együttmûködésre és nagyobb akadályok vannak
az útjukban, mint sok más országban.
A szellemi termékek védelmének európai
rendszere nem támogatja hatékonyan az innovációt.
A nyugati gazdaságok
számára az új tudás és gondolatok
generálásának és piacra terelésének
fõ meghatározója a K+F-be történõ
beruházás szintje.
A gazdasági
kibocsátás (output) arányában Európa
kevesebbet fektet be a K+F-be, mint az USA. Az elõbbi a GDP 1,8
%-át szemben az utóbbi 2,8 %-ával.
A fõ különbség a versenyszféra ilyen
jellegû kiadásaiban keresendõ. Az USÁ-val
összehasonlítva az EU üzleti szféra a K+F-re 1
fõre esõ GDP-ben kifejezve az USÁ-énak 40
%-át költi.
A hiányosság oka
abban keresendõ, hogy kisebb az újítók,
vállalkozók és befektetõk
ösztönzése (alacsonyabb kereseti szint, kisebb profit, magasabb
adók) és az üzleti környezetben több
akadályozó tényezõ található (kevesebb
tudós és kutató, versenyképtelen szabadalmi rendszer
és kevesebb a magas kockázatú vállalkozásokba
befektethetõ tõke).
A K+F
befektetések másik jelzõszáma az elkötelezett
emberi erõforrás mértéke. Ilyen
mutatószám a kutatók aránya az összes
munkaerõbõl. Európa kutatóinak 50 %-át, az
USÁ-ban 80%-át, Japánban 65 %-át a
versenyszféra alkalmazza. Ez azt jelenti, hogy a
versenyszférában foglalkoztatott munkaerõ minden 10 ezer
fõjére Európában csak 25, míg az
USÁ-ban és Japánban 60 fõ kutató jut.
Az új tudás és
gondolatok létrehozása mellett a sikeres gazdaságokban az
eredmények gyorsan terjednek. Ennek számtalan formája
lehet. Sok vállalat – beleértve a KKV-kat is – a K+F
beruházásainak többségét olyan új
árucikkek és szolgáltatások
megvételével valósítja meg, amelyek más
cégek által felvállalt K+F eredményeit tartalmazza.
Ez a "beágyazott" K+F. Ez lehet pl. információs
és kommunikációs technológia, fejlett
minõségû anyagok, biotechnológia. A
felhasználók széles körének ez
biztosítja a hozzáférhetõ új
technológiák elõnyeit. A gazdaság más
területein további innováció
katalizátoraként mûködnek. Az IKT-be
történõ GDP arányos beruházás 1997-ben
az EU-ban alacsonyabb, mint sok globális
vetélytársánál. Ezen a területen
Új-Zéland a vezetõ.
Új-Zéland |
8,6 |
USA | 7,8 |
Japán | 7,4 |
EU-14 | 5,9 |
A szellemi termékek védelme
fontos terület, mert számos iparágban ez a
fenntartható versenyelõnyök forrása.
Meghatározó tényezõ abban a vonatkozásban,
milyen mértékben éri meg a K+F befektetés az egyik
országban a másikhoz viszonyítva.
A
találmány szabadalmi oltalmának elnyerése és
megvédése a szabadalmi jóváhagyás
kibocsátásához szükséges idõvel
mérve az európai rendszerben kevésbé
támogatja az innovációt, mint az USÁ-ban.
A szellemi termék védelem
"minõsége" Európában jobb, mint az
USÁ-ban, de a "kibocsátási" idõ
lényegesen hosszabb. 15 európai országban a szabadalom
alkalmazásának költségei 6-szor nagyobbak, mint az
USÁ-ban és a 20 éves megújítási
költség 15-ször nagyobb az EU-ban, mint az USÁ-ban. Ezek
a hozzáadódó költségek az európai KKV-k
számára bírnak különös
jelentõséggel.
Az egyetemek és
kutatóintézetek együttmûködése az
üzleti szférával az új gondolatok piacra
vitelében mindkét fél számára fontos. Az
egyetemek részére ez az intézmény
pénzalapjához járuló pluszforrás és
személyes (anyagi) nyereség. Az üzleti szféra
számára a szoros együttmûködés
könnyebbé, olcsóbbá és gyorsabbá teszi
az egyetemi kutatási eredmények piacra vitelét. Sok
európai országban számos akadály áll az
együttmûködés és piacosítás
útjában. Ezekbõl az USÁ-ban kevesebb van.
Sok európai országban a
szabályozók nehezítik a kormányzati alapokból
finanszírozott innováció
felhasználását. Más országokban az okoz
nehézséget az egyetem számára, ha az
innováció jogán egy kockázati tõke
társaságban elõnyre tesz szert (és
tõkenövekedés formájában jutalmat kap).
A vállalatok közti
együttmûködés a K+F keretében azért fontos,
mert elõnyt húznak az új
technológiákból. Az együttmûködés
teszi lehetõvé a kockázat, a költségek
és a szakértelem megosztását, a
sorozatgyártás elõnyeinek megszerzését
és a piacra jutás idejének csökkentését.
A cégeket hozzásegíti a szükséges kritikus
globális tömeg elnyeréséhez a technológiailag
fejlett területeken megvalósított
költségigényes projektek kifejlesztési
szakaszában és a közös szabványokról
történõ korai megegyezésben. Az USÁ-hoz
viszonyítva azonban az EU-ban kevesebb technológiai
szövetség létezik az új ágazatokban. Ennek
egyik fõ oka az EU versenyjogában keresendõ, ahol
korlátozó a csoport kivétel szabályozása
és ez behatárolja a versenyt megelõzõ K+F szakaszban
a vállalatok közti kooperációt.
Európai vállalati
sikertörténetek:
A
K+F területén történõ hatékony
együttmûködésre és az egyetemek,
kutatóintézetek és nagyvállalatok közös
kockázati tõke társaságaira a K+F
befektetések eredményeképpen sok sikeres
innovációs példa található
Európában.
-
Iona Technologies a dublini Trinity College-ben (Írország) startolt 1991-ben az ESPRIT program alapozásával. Ma a világ egyik vezetõ "middleware" IKT cége (middleware-nak nevezik azokat a számítógépes programokat, melyek a nagy programrendszerek pl. Windows és egy adatbázis kezelõ program közötti kapcsolatot, átjárást teszik lehetõvé.)
Ion Beam Applications (Belgium) a Leuvain-i Katolikus Egyetem spin-off cége, világszerte vezetõ a kisméretû orvosi és egyéb felhasználású ciklotronok terén. (spin-off cégnek hívják a kockázati tõke társaság szárnyai alól, annak részlegeként induló, majd késõbb leváló és saját lábán megálló céget.)LEGO (Dánia) együttmûködik az USA-beli MIT-vel (Massachusetts Institute of Technology, az USA egyik leghíresebb kutató intézete) több, mint 10 éve. Együttmûködésük egyik eredménye a Lego Mindstorms. Ez lehetõvé teszi, hogy a gyerekek robotokat építsenek és programozzanak.Az optikai felvétel és a hang kompresszió területén megszerzett szakértelmével a Philips (Hollandia) vezetõnek számít a fogyasztói elektronikában és a lemezre rögzített zenei ágazat forradalmasításában a kompakt diszk felfedezésének bevetésével. Kulcsfontosságú szabadalmakra építve a Philips folyamatosan vezetõ szerepet játszik a megfelelõ szabványok kifejlesztésében.A SINTEF kutató intézet Norvégiában hosszú ideje katalizátor szerepet játszik a Trondheim egyetem és a vállalatok között.Tungsram, melyet 1990-ben a GE megszerzett, ma GE Lighting világszerte vezetõ kutató központja, a helyi személyzet K+F kapacitása tett lehetõvé.
Helyes kormányzati gyakorlat:
Sok a jó példát mutatnak az európai kormányok, hogyan segítik az innovációt a kutatást és fejlesztést támogató politikákon keresztül.
- A "K plus" kompetencia központ
program (Ausztria) célja az ipar, a kutatóközpontok
és az egyetemi intézmények stratégiai
együttmûködésének javítása. A
program egy maximum 7 éves periódusra, a
költségeinek maximum 60 %-áig kaphat pénzügyi
támogatást.
- Az új francia Kutatási és
Innovációs Törvény (1999) több
lehetõséget biztosít a magánvállalatok
és a közpénzen mûködõ kutató
intézetek és egyetemek
együttmûködésére. Különösen azt
könnyíti meg, hogy a közszférában
mûködõ kutatók és
köztisztviselõk átirányíthatók
legyenek a magánvállalatokba és
magánintézményekbe.
- A svájci kormány az
Innovációs és Technológiai Bizottságon
keresztül támogatja az egyetemekrõl kikerülõ
vállalkozók új generációját.
Segíti õket abban, hogy projektjeiket
szabványosítsák. Így
valószínûbb, hogy a kockázati tõke
szakértõk jobban akceptálják azokat. Már
50 projektet fogadtak el, mint "kockázati tõke
típusú finanszírozásra érett"-et.
Ajánlások.
Annak érdekében, hogy a tudás és az új gondolatok létrehozását és felhasználását lehetõvé tegyék:
- emelni kell a K+F-re költhetõ pénzek mennyiségét az üzleti élet számára stratégiailag fontos területeken anélkül, hogy emelnék a közkiadások általános szintjét.
- a tudományos testületek (magán- és közszféra) közti tudományos szerzõdések versenyét növelni kell.
- az iparral együttmûködve ki kell alakítani több, páneurópai "kiválósági központot".
- el kell távolítani az egyetemek, kutatóintézetek és vállalatok együttmûködésének akadályait,
- el kell távolítani azokat az akadályokat is, melyek nem teszik lehetõvé az egyetemek bevonását a spin-off társaságokba.
- csökkenteni kell az oltalom elnyeréséhez szükséges pénzt és idõt az egyszerû, egységes nyelvezetû Euro-szabadalom bevezetésével.
- javítani kell a szabadalmak hatékonyságát különösen olyan területeken, mint a szoftver, a biotechnológia és az eszmei javak.
- a K+F költségeket a megfelelõ versenytársakéval kell összehasonlítani,
- a legjobb módszereket kell alkalmazni.
- össze kell hasonlítani az egész innovációs folyamat minden aspektusát a megfelelõ versenytársakéval. A KKV részére, ha szükséges, a kereskedelmi szervezeteket kell felhasználni,
-
a
legjobb módszereket át kell venni, a technológiai
stratégiát be kell integrálni a teljes üzleti
stratégiába.
Összegzés:
Az innovációs folyamat kritikus pontja a megfelelõ
számú iskolázott és szakképzett ember
rendelkezésre állása, akik új gondolatok
kiötlésére képesek, használják az
új technológiát és képesek a
változásokhoz alkalmazkodni.
A
vállalatokon belül lényeges, hogy a menedzserek és az
alkalmazottak modern, rugalmas munkaszervezetet és
teljesítményhez kötött javadalmazást
alkalmazzanak annak érdekében, hogy teljesen
kihasználják az alkalmazottak
kreativítását.
A
beszámoló azt mutatja, hogy Európa lassabban halad, mint
más országok olyan szakmai kulcsterületeken, mint a
matematika, természettudományok, technológia
(beleértve az IKT) és vezetéstudomány. Az is
kitûnik, hogy a szabályozási keretek és a magas
adószint lehetetlenné teszik a modern, nagy
teljesítményû munkahelyek kifejlesztését.
Az alapképzés
rendszerének kell megalapozni a fejlett gazdaságban
szükséges magas színvonalú emberi
erõforrás kifejlesztését. Az embereknek azonban a
jövõbeli munka világához speciális
szakismeretekkel is fel kell szerelkezniük, különösen
matematikával, természettudományokkal és
technológiai ismeretekkel.
Az európai
országok többségében a
természettudományok és a matematika terén
elért iskolai teljesítmény megegyezik vagy
túlhaladja az USÁ-ban mért teljesítményt (a
természettudományokban az EU valamivel gyengébb, a
matematikában valamivel jobb). Ebben a vonatkozásban az EU
diákjai jócskán lemaradnak a japán vagy a cseh
diákok mögött.
Az "ÚJ
Gazdaság" fejlõdéséhez elengedhetetlen, hogy
elég IT szakképzettségû munkaerõ álljon
rendelkezésre. Az összes munkaerõ keresletbõl 1999-ben
az EU-ban 9 %, az USÁ-ban 11 % IT szakképzettségû
munkaerõ kereslete, tehát az EU kismértékben elmarad
az USÁ-tól. Ennek egyik oka az, hogy az IT
szakképzettséggel bíró munkaerõ kereslete
Európában kisebb, mint az USÁ-ban. Az EU-ban azonban a
kereslet 40 %-os növekedését várják az
elkövetkezendõ 4 évben és ezzel az IT
szakképzettségû munkaerõ hiányának
növekedését 13 % ra teszik, szemben az USA 13,5
%-ával.
Egyre fontosabbá válik,
hogy minél többen szerezzenek fejlett tudományos,
mûszaki, vezetési ismereteket a felsõfokú
iskolarendszer keretében. Az európaiak részvétele a
felsõfokú oktatásban alacsonyabb, mint az USÁ-ban.
Az EU-ban a 25-64 év közti népesség 22 %-a vett
részt a "harmadik szintû" oktatásban, míg
az USÁ-ban ez 35 %.
A vállalati
hatékony innovációs készség másik
fontos meghatározója a fejlett vezetési szakismeret
rendelkezésre állása.
Jóval
kevesebb a azoknak is a száma az EU-ban, akik tudományos fokozatot
szereztek (MBA), mint az USÁ-ban. Évente az európai
business school-okban 25 ezer új MBA fokozatot szereznek szemben az USA
100 ezrével. A világ vezetõ 20 business
school-jából 17 az USÁ-ban található.
Az újfajta munkaszervezetek vállalati felhasználásának lehetõségét nagymértékben meghatározza a foglalkoztatottakat védõ szabályozás merevsége. Az innováció azonban sok esetben lényeges szervezeti változásokat kíván. Részben az átképzés, részben a megfelelõ szakmával rendelkezõk felvétele, átszervezés, vagy a jelenlegi alkalmazottak, akik kevésbé megfelelõ szakmával bírnak (és ez nem javítható) elbocsátása segít megoldani, keresztülvinni a változásokat.
Sok európai országban az elbocsátások, a határozott idejû és alkalmi munkaszerzõdések elleni túlzott védelem lelassítja azt a folyamatot, hogy az emberek újból munkát találjanak és egyben lecsökkenti az innováció ütemét is. Valójában megnehezíti egy szervezet szakképzett emberekkel történõ "feltöltését".
Annak a mértékét, hogy a cégek mennyire képesek vonzani, motíválni és megtartani a jó adottságokkal bíró munkaerõt, az adózás utáni nettó kereset befolyásolja. Az egyének munkára ösztönzését, a további szakképzettség megszerzését, a munkamódszerek megváltoztatását és újabb felelõsség vállalásának elfogadását szintén befolyásolja.
Európában az "átlagos" munkás kevesebbet tart meg fizetése emelkedésébõl, mint más országokban. Egy átlagos, termelésben dolgozó munkásnak a marginális adóterhelése minden európai országban nagyobb, mint az USÁ-ban, Németországban és Belgiumban pedig közel a duplája az USÁ-énak.
A cégeknek olyan javadalmazási rendszert kell használni, ami az egyéni javadalmazást az egész vállalat teljesítményéhez köti. A sikeres cégek ennek elérésére részvény opciós rendszereket alkalmaznak.
Európában azonban lényeges pénzügyi akadályok korlátozzák az ilyen rendszerek hatékonyságát és felhasználhatóságát. A kifizetendõ nyereség vállalat és alkalmazott által leadózott része átlagban másfélszeres Európában az USÁ-hoz viszonyítva. Néhány európai ország a részvény opciót büntetõadóval sújtja, megterheli az összes, a munkaadó és a munkavállaló részérõl fizetett szociális költségekkel és a legmagasabb jövedelemadót alkalmazza a nyereségre. Ez a politika azt jelenti, hogy pl. Franciaországban néhány részvény opció tekintetében a munkaadók és munkavállalók együttesen a nyereség 120 %-át kitevõ adót és szociális költségeket fizetnek be. Ez lelassítja az innováció léptékét, mert eltéríti a vállalatokat attól, hogy gyakorlott alkalmazottaikat hatékonyan motíválják, mivel erõsen érinti õket az aránytalanul magas szintû adóelvonás.
Európai vállalati sikertörténetek
Sok példaértékû módszer van, melyekkel az európai vállalatok és iparági csoportok emelik az alkalmazottak és leendõ alkalmazottak szakképzését és az új munkaszervezeti formák felhasználásával felszabadítják alkalmazottaik teljes potenciálját.
- British Telecommunications szponzorálja a "Reach out" programot az Egyesült Királyságban. A program a különösen hátrányos, elmaradott területeken segít az egyéneknek, fejleszti a munkavégzéshez szükséges szakképzést, beleértve az innovációhoz szükségeset is.
- Ericsson (Svédország) kialakított egy elkülönült "Business Innováció"-s egységet, hogy kezelje azokat az új elgondolásokat, melyek köré épülhet a holnap üzlete
- Michelin sikerének kulcsa, hogy figyelmet szentel az embereknek és tényeknek. Fontos tudni, hogyan szabadítható fel az emberi kreativítás ereje és támogatni kell a különbözõ tudományágakat keresztezõ mobilitást, mert a felfedezés a különbözõ típusú szakértelmek konvergenciájaként jön létre. A radiálgumi felfedezése egy "házon belüli" mérnöknek köszönhetõ, aki üzleti pályafutását nyomdai beállítóként kezdte.
Helyes kormányzati módszerek:
Az európai kormányok körében sok jó példa akad, milyen lépéseket tettek annak érdekében, hogy javítsák állampolgáraik foglalkoztathatóságát.
-
A finn, az ír és a portugál kormány saját fejlesztési programjaikon keresztül pénzügyi és konzultációs támogatást biztosít a vállalatoknak a magas teljesítményû munkaszervezetek bevezetéséhez.
-
A holland, a portugál és a svéd kormány pénzügyi ösztönzõket biztosít otthoni használatra vásárolt számítógép beszerzéséhez. Ezzel javítja az állampolgárok IT képzettségét.
-
A portugál kormány Internet programot indított az iskolák számára azzal a céllal, hogy multimédia számítógépeket állítsanak be és minden iskola kapcsolódjon az Internethez. Az elmúlt két évben ezekben az iskolákban a napi Internet hozzáférés drámai módon nõtt.
Hogyan növelhetõ a munkaerõ foglalkoztathatósága az európai innovációs rendszerekben?
- javítani kell a kapcsolatot az iskolák, egyetemek, kutató intézetek, business school-ok és az üzleti élet között,
- olyan nemzeti iskolarendszert kell kialakítani, ami magába foglalja a kreatívabb és innovatívabb alkalmazottak fejlõdéséhez szükséges szakmai képzés megalapozását.
- emelni kell az egyetemi és posztgraduális képzés színvonalát, különösen a matematika, a természet- és mûszaki tudományok (beleértve az IKT-át), valamint a vezetéstudomány területén.
- segíteni kell a társadalom minden tagját, különösen az alacsonyabb szintû képesítéssel rendelkezõket az élethosszig tartó tanulás felvállalásában.
- adóteher mérséklési stratégia részeként csökkenteni kell a személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási hozzájárulásokat,
- csökkenteni kell az opciós részvények után a munkaadók és az alkalmazottak által fizetett tõkenyereség adót.
- több rugalmasságot kell vinni a munkaerõpiac olyan részterületeire, mint a munkaidõ, munkaerõ felvétel, elbocsátás, bérezés és outsorsourcing (egyes tevékenységek vállalaton kívülre helyezése).
- támogató programokkal kell segíteni a vállalatokat az új munkaszervezeti formák és munkamódszerek bevezetésében.
- növelni kell a kapcsolatok intenzitását a helyi iskolákkal és a megfelelõ egyetemekkel,
- meg kell határozni a hatékony innováció igényelte szakképzést és képességeket, össze kell hasonlítani az alkalmazottak képzettségét és képességét és a legjobb módszereket kell alkalmazni és továbbfejleszteni,
- új szervezeti struktúrákat kell bevezetni, ahol a
hangsúly a többfunkciós team munkán van.
Összegzés
A vállalatok és a
vállalkozók számára az innováció 2
fõ lényegi pénzügyi döntést von maga
után. A “beruházási döntés", ami a
beruházás költségeinek és
nyereségének felbecslésén alapul és a
“pénzügyi döntést", ami annak a
tõkének a megszerzésén alapul, ami legjobban
illeszkedik a cash flow-hoz és a kockázatokhoz.
Az anyag bemutatja, hogy Európában az innovátorok
több nehézséggel találják szembe magukat, mint
az USA-ban, amikor a döntésrõl és a
beruházás finanszírozásáról van
szó.
Összehasonlítva a helyzetet az
USA-val, a kormányok K + F támogatása kevésbé
“nagylelkû", kevesebb ember foglalkozik az új üzlet
beindulása körüli bábáskodással, kevesebb
a befektethetõ magántõke és kevesebb
befektetési alap áll rendelkezésre a visszatartott
keresetekbõl.
De mindenekelõtt a
legfontosabb, hogy az általános profit a
részvényeken alacsonyabb Európában, mint az USA-ban.
Ez azt jelenti, hogy kisebb az innovációs befektetésre
ösztönzés Európában.
Célzott kormánytámogatások
Az innováció
ösztönzésére a legtöbb kormány a
fiskális politikát használja, hogy csökkentse a K + F
költségeit. Ezek a támogatások gyorsított
amortizációt, hozzájárulásokat és
adóelengedést jelentenek.
Az OECD
úgy méri a pénzügyi támogatás
hatását, hogy a K + F-be beruházott 100 euro
kifizetéséhez mennyi jövõbeli adózás
elõtti jövedelem szükséges.
A
spanyol rendszer a legnagylelkûbb a világon. A spanyol
cégeknek az eredetileg beruházott 100 euro
fedezéséhez a jövõbeli jövedelmet 69
euróval kell növelni.
Azonban sok
európai országban a hosszú amortizálási
periódus, az adókedvezmény hiánya növeli azt az
adózás elõtti jövedelemszintet, ami
szükséges a K + F beruházáshoz.
Németországban a cégeknek 105 euroval kell emelni a
jövõbeli jövedelmet ahhoz, hogy az eredeti 100 euro fedezve
legyen.
Azoknak a vállalatoknak, melyek K+F
tevékenységet valósítanak meg,
általános, mindegyikre vonatkozó pénzügyi
támogatáson túlmenõen a kormányok bizonyos
K+F projektekre közvetlen pénzügyi támogatást is
nyújtanak.
Az EU kormányok a
versenyszféra K + F-jének 9 %-áig, az USA-ban 15
%-áig adnak támogatást.
Új
pénzforrások megnyitása
A legtöbb esetben az innováció eszmei javakba történõ beruházást von maga után. Ez kölcsöntõke-juttatással kevéssé biztosított. Ezért az új innovatív vállalkozás általában részvénytõke, családi és baráti megtakarítás és olyan külsõ beruházók révén finanszírozható, akik az ilyen kezdõ vállalkozásoknál bábáskodnak.
A tõkeforrás
rendelkezésre állásának
mérésére szolgál, hogy az
állampolgárok milyen mértékben fektetnek be olyan
alapokba, melyek a mások által indított üzleti
vállalkozásokat finanszírozzák. Azoknak a
száma, akik Európában ilyen befektetést
eszközölnek, alig éri el az USA megfelelõ
számának 2/3-át. Ráadásul az az összeg,
amit az újonnan induló vállalkozások körül
bábáskodók (business angels) ezekbe befektetnek
Európában az USA értékének 1/5-ét sem
éri el.
Ahogy az innovatív
vállalkozás nõ, szüksége van
különbözõ formában megjelenõ,
általában nagy mennyiségû plusz tõkére.
A legtöbb országban ezt a tõkepiacok
biztosítják.
Az
utóbbi idõben jelentõsen megnõtt az európai
magán befektetési alapokba befektetett készpénz
mennyisége. Ebben tükrözõdik az Egységes Piaci
Program, az egységes valuta és a piac liberalizálása
eredményeképpen megújuló
érdeklõdés az európai befektetési
lehetõségek iránt. A kockázati tõke
beruházás mérete és természete még
nagyban különbözik Európa és az USA
között.
A kockázati tõke
állománya egy fõre számítva és a
vezetõi kivásárlások nélkül,
Európában kevesebb, mint az USA megfelelõjének 20
%-a. Emellett az európai befektetések kevésbé
koncentrálnak a magas technikai színvonalú
ágazatokra és az induló vállalkozás korai
szakaszaira.
A innováció elsõdleges
finanszírozási forrása nagyobb vállalatoknál
a meglevõ tevékenységeik nyereségessége. Ez
azonban Európában alacsonyabb, mint az USA-ban.
A nyolcvanas években Európában a
nyilvánosságra hozott vállalkozások éves
részvényhozama 12 %, szemben az USA 13 %-ával.
A kilencvenes években a különbség 5
%-kal nõtt. Magas munkaerõköltségek, magas
inputköltségek, kedvezõtlen munkatermelékenység
és gyenge tõke megtérülés csökkenti az
innováció finanszírozásával
elérhetõ többletet az európai
vállalatoknál. Számos országban ezt növeli
még a társasági nyereség és osztalék
magas adója.
Európai vállalati
sikertörténetek
Sok jó példa van Európában a
társaságok számára társaság
által nyújtott kreatív finanszírozásnak.
- Fedet
Spanyolországban induló tõkét biztosít a
high-tech cégek startjához.
- Lernout and Hauspie
(Belgium) a beszédtechnológia terén mutat fel
európai sikertörténetet. Elõnyt húzott
abból, hogy jó idõben jutott megfelelõ
tõkéhez. A finanszírozásához –
szemben a tõkepiaccal – mind az üzleti élet
"angyalai", mind a kockázati tõke tulajdonosok, mind
a befektetõk hozzájárultak.
- St. Gobain
(Franciaország) pénzalapokat és vezetési
ismereteket biztosít a saját gyárai
területén levõ KKV-knak.
- Smurfit
Munkahelyteremtõ Alap (Írország) az ír
vállalatokat segíti az induláskor és korai
fejlõdési fázisban.
Helyes kormányzati gyakorlat:
Sok jó példa akad, milyen úton-módon biztosítják az európai kormányok a pénzügyi ösztönzõket és a közvetlen pénzügyi támogatást. Segítik új tõke piac létrehozását is.
- a dán kormány által 1992-ben
létrehozott VaekesFonden az üzleti
fejlesztések pénzügyi hátterét adja. 300
millió eurót fektettek projektekbe, melyek a KKV-k K+F
tevékenységét és nemzetközi piacra
lépését segítik elõ.
- Az EU Bizottság
segítségével hozták létre a
páneurópai részvénypiacot, az EASDAQ-ot. Az indulás lehetõségét a
német kormány biztosította.
- A francia kormány mostanában
újította meg kutatási adókedvezmény
rendszerét. Ez azokat a vállalatokat segíti, amelyek a
technológiai kutatások terén növelik
erõfeszítéseiket. A rendszer segíti a
kezdõ innovatív cégeket, támogatja ugyanis a K+F
tevékenység vállalaton kívülre
helyezését (outsourcing).
- A spanyol kormány új termék
fejlesztésének számos vonatkozásához
pénzügyi ösztönzõket biztosít. Plusz
ösztönzõk is belépnek, ha a projektet egyetemi
intézménnyel hajtják végre.
- A Twinning rendszer a holland kormány
kezdeményezése. Ez kutató intézetek,
vállalatok és magánszférabeli
pénzügyi intézmények bevonásával
serkenti az IKT szektorbeli indulásokat és szponzorálja
az induló tõkét.
Ajánlások.
Az európai innovatív személyek és vállalatok részére biztosított pénzügyi alapok növelése érdekében:
- biztosítani kell az üzleti élet "angyalainak" támogatását különösen ha eszmei javakba fektetnek be,
- biztosítani kell a kockázati tõke alapok támogatását, hogy csökkentsék az új vállalkozásokba történõ lehetséges befektetések vizsgálatának elõzetes költségeit.
- minden adóterhet csökkenteni kell a vállalatoknál és a befektetõknél beleértve a személyi jövedelemadót, a társasági adót, az osztalék adót és a TB-t is,
- növelni kell az adóalapoknál elszámolható gyorsított amortizáció szintjét és a K+F befektetésekre nyújtott adókedvezményeket.
- növelni kell a társasági együttes kockázatvállalást,
- segíteni kell a helyi KKV csoportjait, hogy hatékony pénzügyi terveket hozzanak létre.
Minden méretû és minden ágazat
vállalatai számára nélkülözhetetlen az
innováció, mivel ez az elsõdleges mechanizmus, amivel
létrehozzák és fenntartják
versenyelõnyüket. A nemzetgazdaság számára is
fontos, mert ez a leglényegesebb hajtóereje a gazdasági
növekedésnek.
A beszámoló
felvonultatja Európa számtalan innovatív
vállalatát, köztük a KKV-ket is. Számuk azonban
még nem elégséges, különösen a
jövõbeli jólétet megalapozó ágazatokban
kell több belõlük. Ezért minden európai
cég elõtt ott a kihívás: még
innovatívabbá kell válni.
Az
összes kockázatvállaló Európában
megteszi a maga hozzájárulását az
innováció mértékének
növekedéséhez.
Az európai
állampolgároknak pozitívabb
hozzáállást kellene tanúsítani a
kockázatvállaláshoz, a vállalkozáshoz,
valamint az új technológiákhoz és gyorsabban
kéne alkalmazni az innovációs termékeket és
szolgáltatásokat. Az egyetemeknek és kutató
intézeteknek hatékonyabban kellene létrehozni és
terjeszteni az új elgondolásokat. Biztosítaniuk kell a
kreativítást, az innovációt és
vállalkozó készséget támogató
megfelelõ szakképzettség kínálatát.
A menedzsereknek és alkalmazottaknak folyamatosan
emelni kell szakképzettségüket és
készségüket, hogy új gondolatokkal
gazdagítsák az innovatív folyamatot és
lehetõvé tegyék új munkaszervezetek
megvalósulását.
A
kormányoknak elõ kell segíteni az innováció
irányába tanúsított álampolgári
attitüd változását, javítani kell az iskolai
képzést és továbbképzést minden
szinten és meg kell reformálni a keretfeltételeket, melyek
ösztönzõket biztosítanak és akadályokat
állítanak a cégen belüli innováció
és vállalkozások elé.
Az
európai székhelyû cégeknek is megvan a szerepük
az innováció elõmozdításában.
Intézményesíteniük kell azt az üzleti
kultúrát, ami elõsegíti a kreativítást
és innovációt, hatékonyan kihasználja az
új termék- és szolgáltatáspiacok adta
lehetõségeket, folyamatosan magasabb szintre kell emelniük az
innovációs rendszerüket és javitaniuk kell az
alkalmazottaik innovatív képzését és
készségeit.
Amilyen
mértékben le tudják dolgozni az európai
vállalatok az összes többi kockázatvállaló
támogatásával az innovációs deficitet, olyan
mértékben fogják élvezni az európaiak a
magasabb életszínvonalat, jutnak több
munkalehetõséghez és jobb jövõbeli
életminõséghez.